Vinnere av årets Innovasjonscamp er kåret

Tirsdag 18. juni var det klart for den store finalen i Innovasjonscamp 2024 i Asker kulturhus.

Vinnere av Innovasjonscamp 2024 er Spikkestad ungdomsskole
Vinnere av Innovasjonscamp 2024 er Marius, Oskar, Eskil og Oliver fra klasse 8c på Spikkestad ungdomsskole. Foto: Asker kommune

Etter innledende runder på alle ungdomsskolene, deltok hver skole med to bidrag i finalen, der tre vinnere ble kåret. Deltagere i finalen var elever på 8. trinn fra 12 ungdomsskoler i Asker.

«Sykkelgruppa» fra Spikkestad ungdomsskole gikk helt til topps

Førsteplassen gikk til Marius, Oskar, Eskil og Oliver fra klasse 8c på Spikkestad ungdomsskole, med prosjektet «Sykkelbaner».

- Vi vil at det skal være gøy og aktuelt for de som liker å sykle, men også for de som vil bygge sykkelbaner og de som vil filme aktivitetene som skal skje på banene, og at det blir en møteplass for alle som bor her, forteller vinnergruppen.

Skolesjefen i Asker, Terje Larsen, er stolt over alle bidragene som kom inn til årets innovasjonscamp,

- Oppgaven var å skape idéer som kunne gjøre lokalmiljøene våre til gode steder å være for ungdom, med fokus på inkludering. Juryen var imponert over alle bidragene og la merke til at gruppene tenkte ut over seg selv, sier skolesjefen.

Dette er vinnerne av årets Innovasjonscamp 2024

1. Spikkestad ungdomsskole – med prosjektet «Sykkelbaner»
2. Torstad ungdomsskole – med prosjektet «Helselink»
3. Solvang ungdomsskole – med prosjektet «Grønn time»

Årets innovasjonscamp ble gjennomført i samarbeid med Ungt Entreprenørskap, Asker kommune og representanter fra lokalt næringsliv.

Om oppgaven; Asker – et godt sted å være ungdom

Elevene fikk i oppgave å tenke på hvordan vi kan skape trygge og inkluderende møteplasser for ungdom. Hva synes du er viktig? Hvordan kan vi gjøre det enda bedre.

Juryens vurderingskriterier

Dette var juryens vurderingskriterier:

• Løsningen beskriver hvordan alle kan bli inkludert.
  • Løsningen er nytenkende, gjennomførbar og bærekraftig.
  • Gruppen samarbeider godt og klarer å overbevise juryen.

Hva er Innovasjonscamp?

Innovasjonscamp er et idéverksted i samarbeid med Ungt Entreprenørskap. Elevene jobber i grupper med et reelt oppdrag og skal komme opp med egne løsningsforslag. Dette gir god trening i å arbeide kreativt med ideutvikling og problemløsning og fungerer godt som forberedelse til Elevbedrift.

Om Ungt entreprenørskap

Ungt Entreprenørskap jobber for å fremme kompetanse, samarbeid og skaperglede gjennom ulike entreprenørskapsprogrammer i utdanningsløpet.
De samarbeider tett med utdanningsinstitusjoner, næringslivet kommuner og fylkeskommuner. Les mer på deres hjemmeside.