Nå kan du leie bil i Asker sentrum med bildelingstjeneste

Asker kommune tester bildelingstjeneste med innbyggerne i Asker sentrum.

En bil fra Otto bildeling
Nå kan du enkelt leie bil i Asker sentrum for noen timer eller mer.

Etter modell fra blant annet Halden kommune, har Asker kommune tatt initiativ til en bildelingstjeneste i Asker. Det er Otto Mobility som eier og drifter bildelingstjenesten.

Her står bilene

Bilene står på Skysstasjonen, utenfor Venskaben ved rådhuset, Fredtunveien parkeringsplass og på Jørgensløkka.

Det er både personbiler og varebiler i bildelingstjenesten, tilsammen ti biler.

Slik leier du bilene

Last med appen "Otto fra Berthel O. Steen" for å se kart over tilgjengelige biler og hvor de står.

Bildelingsordningen er nøkkelfri der appen brukes både til å booke, betale og starte bilen.

Bildelingstjenesten fungerer slik at ansatte i Asker kommune har tilgang til halvparten av bilene til tjenestekjøring på dagtid, på hverdager.

Bildeling er smart for lommebok og miljø

Bildelingsordningen skal testes ut i to år.

- Asker kommune har tatt dette initiativet for å oppnå mer effektiv og miljøvennlig kommunal bilbruk. I tillegg legger kommunen til rette for at også innbyggere i Asker kan få tilbud om bildeling fra en profesjonell aktør som Otto Mobility.

Dette har jo lenge vært populært i flere byer og har bidratt til færre biler i bybildet og redusert behov for å eie egen bil. Vi håper på samme effekten i Asker, sa miljørådgiver Bjørn Nordby i Asker kommune.