Gratis rådgivning om miljøvennlig oppussing

Få gratis råd fra eksperter om miljøvennlig tiltak når du skal pusse opp.

Bilde av rekkehus
Hvert år bruker nordmenn 94 milliarder på å pusse opp. Med enkle grep kan mer av oppussingen øke kvaliteten på boligens bygningsmasse. Foto: Vibeke Glosli

Nordmenn er verdensmestere i oppussing. Men mye oppussing skjer uten å ta hensyn til natur og miljø med tanke på varighet og nøkternhet. Og med enkle grep kan oppussingen øke kvaliteten på boligen.

Som en del av klima- og natursatsningen i Asker kommune, lanserer vi tjenesten miljøvennlig oppussing. Tjenesten er gratis og hjelper deg med å se potensialet i boligen din og finne løsninger som i mindre grad påvirker klima og miljø negativt.

Målet er at du får en funksjonell bolig som også er bra for miljøet.

Få eksperthjelp av arkitekter

Tjenesten leveres av Link arkitektur og betales av Asker kommune. Du får eksperthjelp av arkitekter som til daglig arbeider med bolig og bærekraft.

Arkitektene er en trygg sparringspartner for at oppussingen og oppgraderingen av boligen gjøres på en mer miljøvennlig måte.

De hjelper deg med gode råd når du ønsker å:

• Pusse opp rom
  • Endre planløsing
  • Oppgradere bygningskropp

Dette får du

• Arkitektene lager et rådgivningsnotat som du kan bruke i planleggingen av oppussingen. Notatet kan inneholde mulige arealløsninger, tips til ombruk eller miljøvennlige materialer eller interiør og råd om aktuelle støtteordninger.

• Mange velger å bruke håndverkere til oppussing, og i rådgivningsnotatet kan du få gode råd om møtet med håndverkere og leverandører av materialer og produkter.

• Vi hjelper deg med å finne frem i nasjonale krav og kommunale bestemmelser slik at du enkelt kan finne ut om du må søke tillatelse til tiltak.

Hvem kan søke?

Alle innbyggere og de som eier hytte i Asker kommune kan benytte seg av tjenesten. Vi tar forbehold om at vi ikke kan hjelpe alle hvis etterspørselen blir stor.

Slik søker du

Det er enkelt! Du fyller ut skjemaet nedenfor og en av arkitektene tar kontakt med deg.

​Dette skjer når du har søkt

1. Arkitektene tar kontakt med deg og setter seg inn i hva du ønsker å endre på i boligen.

2. De innhenter tegninger over planen i boligen.

3. Dere avtaler tid for befaring.

4. Arkitekten(e) kommer hjem til deg eller dere møtes digitalt, dere ser på bygget sammen og snakker om hvilke behov og ønsker du har for oppussingen.

5. Arkitektene konkretiserer problemstillingen. Avhengig av problemstillingen registrerer de nødvendig informasjon om boligen som alder på bolig, størrelse, byggemåte, status på fasadeisolering, energistandard- og energisystem og siste dato for rehabilitering. ​

6. Arkitektene jobber ut et rådgivningsnotat til deg.

Hvorfor lanserer vi i Asker kommune en oppussingstjeneste?

Da Asker, Røyken og Hurum kommuner slo seg sammen i 2020, sparte vi over 16 millioner kroner på å satse på ombruk av kontormøbler. I etterkant har vi etablert et internt møbellager og har økt kunnskap om vedlikehold og reparasjon av inventar.

I 2022 etablerte vi ombrukssenteret Omigjen, og har økt ombruk av brukte varer som innbyggerne leverer på gjenvinningsstasjonene i kommunen.

Nå fortsetter vi satsningen på mindre bruk og kast og mer bevissthet om nøkterne og varige løsninger. Vi ønsker at du som bor eller har hytte i kommunen blir inspirert til å ta vare på natur og miljø når du oppgraderer boligen.

Har du spørsmål om tjenesten:

, Link arkitektur, tlf.: 984 82 183
, Link arkitektur
, Asker kommune

Ved å sende inn skjemaet, samtykker du til at vi deler informasjonen med Link arkitektur og at vi bruker informasjonen for å sende deg en spørreundersøkelse.

Jeg ønsker å pusse opp miljøvennlig

Det er helt uforpliktende å sende inn skjemaet. Du får svar innen tre til fem arbeidsdager.