Asker blir bedt om å bosette 305 flyktninger i 2022

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) varslet torsdag at de sender ut anmodning om bosetting til alle landets kommuner fredag 18. mars. Asker bes bosette 305 flyktninger i 2022.

Illustrasjonsbilde
Foto: AdobeStock

- Situasjonen er svært dramatisk og flyktningstrømmen som følge av krigen i Ukraina, er den største i Europa siden andre verdenskrig. Vi vil sørge for at flyktningene som kommer til Asker får et sted å bo og en god start i vår kommune.

Vi har vel og merke ennå ikke mottatt den formelle henvendelsen til kommunen, men vi registrerer at IMDI sender dette i morgen, og i dag har offentliggjort sin anmodning til kommunene på sine nettsider, sier kommunedirektør Lars Bjerke.

IMDI varsler på sine nettsider at Asker anmodes om å bosette 305 flyktninger i 2022, hvorav 20 er enslige mindreårige. I følge IMDI mottar kommuner som bosetter flyktninger, særskilte tilskudd fra staten blant annet integreringstilskuddet som skal dekke kommunenes merutgifter til bosetting og integrering.

Har forberedt seg på situasjonen

- Vi har fulgt situasjonen tett de siste tre ukene og forberedt oss så godt vi kan for å bidra i håndteringen av flyktningkrisen. Asker meldte i IMDI sin kartlegging sist uke at de kunne bosette 250 personer i 2022.

- Når vi ser hvordan krigen har utviklet seg, hvor dramatisk den humanitære situasjonen er og en stadig økende flyktningestrøm, har vi vært forberedt på at IMDI ville kunne komme med en anmodning om å bosette et høyere antall flyktninger enn det vi meldte inn, sier Bjerke.

Historisk høyt tall

For Asker kommune er 305 et historisk høyt antall flyktninger som skal bosettes, og det vil kreve et stort arbeid nå for å sikre bosetting av så mange.

- Dette dreier seg om mennesker på flukt, og vi er naturligvis innstilt på å klare dette. Vi setter i gang, basert på det gode, forberedende arbeidet vi har gjort de siste ukene, for å få til dette.

Må se helhetlig på kommunens bidrag

Samtidig sier kommunedirektøren at de er nødt til å se helhetlig på kommunens bidrag til flyktningsituasjonen.

- Vi skal bidra i bosetting av de flyktningene som IMDI nå ber oss om - de skal få et hjem i Asker. Samtidig har vi lagt til rette for å etablere akuttinnkvartering i Asker på Sem og Filtvet, sier han, og legger til at det også kan komme søknader om å etablere asylmottak i kommunen.

Derfor må kommunen se på helheten, se på alle de ulike tjenestene kommunen har plikt til å gi overfor de flyktningene som måtte komme til kommunen, og vurdere hva kommunen faktisk kan klare å håndtere.

- Når det er sagt, er Asker kommune innstilt på å bidra og å finne gode løsninger, samtidig som vi ser at det kan bli noen krevende økter nå. Vi har ressurser og mange gode krefter, og vi skal gjøre vår del, sier Bjerke.

Han legger til at det store og økende antallet flyktninger krever endringer i det nasjonale regelverket for bolig, for å legge til rette for en rask og god bosetting gjennom midlertidige løsninger som overgangsordninger.

Kommunedirektøren understreker at IMDIs anmodning legges fram for politisk behandling i en egen sak så snart som mulig.