Ny rektor på plass

- Som alltid gleder jeg meg mest til å se elevene oppleve mestring. Å bli kjent med barn og unge, og se dem utvikle seg kreativt og kunstnerisk, er det aller største med å jobbe i kulturskolen, sier skolens nye rektor, Frøydis Rui-Rahman.

Bilde av Frøydis Rui-Rahman -  ny rektor på kulturskolen
Frøydis Rui-Rahman er ny rektor på Asker kulturskole Foto: Astrid Urdal

På rektorkontoret på Østre Asker gård har Frøydis flyttet inn med en liten samling egenproduserte masker, en hånddokke og en stol som er god å sitte i når man skal lese sakspapirer.

- Jeg har gitt bort mye kostymer og rekvisitter til teateravdelingen, men de der har jeg bestemt meg for å beholde, sier hun og peker på et gult Freia-brett som ligger sammen med en soldathjelm oppe på et skap. Brettet er fra den gangen sjokolade ble solgt inne blant stolradene i teatersalen under forestilling, og lett å la seg sjarmere av. En raus bokkasse er også på plass.

Om Frøydis er ny i rektorrollen, er hun langt fra noe ubeskrevet blad i Asker kulturskole. Skolen har nemlig vært hennes arbeidsplass store deler av arbeidslivet. Kontoret hennes røper hva hennes opprinnelige fagtilknytning til kulturskolen er, nemlig scenekunsten.

Tidligere har hun vært ansatt som teaterpedagog, og hun har også turnert Askers skoler med forestillinger og aktiviteter i den kulturelle skolesekken. De siste seks årene har hun som rektor i Lier kulturskole også hatt flere fellesprosjekter med Asker.

- Jeg opplever det som en styrke at jeg kjenner organisasjonen og kommunen så godt fra før. Jeg har samarbeidet med mange av lærerne i hele oppvekstfeltet, og har også jobbet med skolens tre foregående rektorer på ulikt vis.

Viktig å synliggjøre bredden

I tillegg til 2200 elever innen musikk-, kunst-, dans- og teateropplæring og nærmere 100 lærere, har Asker kulturskole også ansvar for både den kulturelle barnehagesekken, skolesekken og spaserstokken. Asker kulturskole er dessuten en viktig bidragsyter inn i velferd gjennom musikkterapitilbudet og i kommunens demenskor.

- Bredden er viktig å synliggjøre. Det er mange som ikke er klar over det ressurs- og kompetansesenteret som Asker kulturskole utgjør, sier kulturskolens nye rektor.

Hun trekker også fram verdien av samarbeid: Gjennom fordypningsprogrammene i rytmisk og klassisk musikk, teater og visuell kunst samarbeides det både med bl.a. Lier og Bærum kulturskole og regionale aktører som Teaterkompaniet NIE og Henie Onstad Kunstsenteret.

- I kommunen ønsker vi å være en fanebærer for de gode samarbeidene. Her har vi mye erfaring, og lærer gjerne bort. Kulturskolen er og kan være en viktig samskapingsaktør for andre og kan avhjelpe med å nå kommunens mål generelt og de ulike områdenes mål spesielt. Under prinsippet: Riktig kompetanse på rett sted, legger hun til.

Bygge sterke fellesskap

- Vi ønsker også at så mange som mulig skal få glede av kulturskolens ressurser, og jobber derfor for å i større grad samarbeide med resten av oppvekstområdet også på dagtid. Kulturskolens lærere, med den pedagogiske kompetansen de besitter, kan gi viktig påfyll til skolens kunst- og kulturopplæring. Kulturskolen er videre det faglige fellesskapet kunstfaglærere i hele kommunen kan trenge.

Gjennom gode kunst- og kulturaktiviteter kan vi forebygge utenforskap og mental uhelse samt gi enkelte et springbrett inn i et langt og godt yrkesliv som utøver, sier kulturskolens nye rektor.

Frøydis forteller at hun i oppveksten først opplevde å bli del av et større fellesskap da hun fant fram til kunsten og kulturen, og at den tilhørigheten har vært avgjørende både for hennes personlige utvikling og for det engasjementet hun har for kunst og kultur i dag.

- Samfunnet har mye å tjene her, både i livskvalitet og i rene penger. Så at en kommune har en god kulturskole er viktig på flere måter, avslutter den nye rektoren.

Vi ønsker Frøydis masse lykke til i den nye stillingen.