Kunstgave som inspirerer til utvikling

Peter Lorange har gitt 60 fantastiske kunstverk i gave til Asker kommune for at de skal stilles ut på det nye innbyggertorget på Slemmestad, til inspirasjon for alle som jobber der og besøker stedet. I dag – to dager før julaften – ble gavebrevet underskrevet av giver Peter Lorange, kommunedirektør Lars Erik Bjerke og ordfører Lene Conradi.

Signering av gavebrev
Gavebrevet ble signert 22. desember 2023 Foto: Jan Erik Lindøe

Vi spør Peter Lorange hvorfor Slemmestad?

- Hovedgrunnen er at jeg vokste opp på Slemmestad til jeg var 17 år, hvor min far var sjef for sementfabrikken på 40-50-tallet. Så det er meningsfullt for meg å «re-connect» med dette stedet. I tillegg håper jeg at de som bor og jobber der skal bli inspirert av kunsten når de skal gjøre viktig veivalg. Jeg har selv latt meg inspirere av kunsten når jeg har tatt beslutninger både privat og i mitt profesjonelle liv.

Gave til nåtiden og kommende generasjoner

Ordfører Lene Conradi sier med glede at dette er en fantastisk gave som vil være med på å sette Slemmestad på kartet.
- Det er utrolig spennende å høre hva som har motivert Lorange til å lage samlingen. Med dette som bakteppe har jeg troene på at denne kunsten vil inspirere til utvikling!

- Dette er en betydningsfull og generøs gave som vil bidra til å løfte fram Slemmestad og Asker kommune som en relevant kunstaktør og kulturdestinasjon i nasjonal målestokk, sier Lars Erik Bjerke entusiastisk.

- Kunstsamling vil bli en del av vår felles kunst- og kulturarv og en berikelse for Asker kommunes befolkning og kommende generasjoner. Det vil rett og slett bidra til verdiskapning, legger han til.

Norske og internasjonale kanoner

Lorange har bygget opp en helt unik kunstsamling siden midten av 1960-tallet. Den består av malerier, trykk, foto og noen skulpturer av anerkjente norske, nordiske og europeiske kunstnere fra viktige kunsthistoriske epoker fra tidlige 1900-tall frem til i dag.

Underskrivelse av gavebrev fra Lorange

Asker kommune fikk velge 60 verk fra samlingen som består totalt av over 120 verk.

For å nevne navnet på noen av de 32 fantastiske kunstnerne som vil kunne oppleves på Slemmestad: Fra kjære lokale kunstnere som Henrik Sørensen og Oluf Wold-Torne, til internasjonale navn som Jean Tinguely og Andy Warhol, til svært anerkjente norske og nordiske kunstnere som Anna Eva Bergmann (over t.v.), Asger Jorn, Per Kirkeby, Åse Texmon Rygh, Bjarne Melgaard (over t.h.), Kitty Kielland, Jacob Weidemann, Leonard Richard (over t.h.) og til og med et maleri av Edvard Munch!

Aktivisering av kunstsamlingen i 2024

- Vi gleder oss til å at kunsten skal lanseres allerede i 2024. Fra 9. mars til 7. april kan vi bli kjent med flere av kunstverkene, som skal stilles ut på Trafo Kunsthall, forteller Conradi.

Underskriving gavebrev.

Vibeke Hermanrud