Guttekonferanse og temakveld for å forstå gutter 0 – 18 år

14. oktober 2020 arrangerer Asker for fjortende år på rad konferanse for samtlige gutter på 10. trinn i kommunen. Guttekonferansen tok opp temaer som psykisk helse, identitet, mestring og dagens sosiale arenaer.

Kort fortalt

Guttekonferansen og temakvelden «Lær deg å forstå gutter» ble gjennomført i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse (10.oktober).

– Jeg er stolt over at Asker i hele 14 år har satset på en egen dag for gutter og deres psykiske helse. Presset for å lykkes i samfunnet øker og en god del gutter strever i ungdomstiden. Guttene fortjener å bli trygge, oppleve mestring og tørre å være seg selv, sier ordfører Lene Conradi.

– Jobber intenst med å finne seg selv

Tidligere år har Asker invitert samtlige 10. klassegutter i kommunen til en alternativ skoledag med foredrag og sosialisering i Asker kulturhus. Grunnet koronapandemien arrangeres dagen i år ute på de ulike skolene. Guttene vil høre et digitalt foredrag av Simen Almås, etterfulgt av refleksjon og dialog rundt temaene.

– Gutter i denne alderen jobber intenst med å finne seg selv, og denne dagen ønsker vi å gi guttene kunnskap og verktøy slik at de kan forstå og reflektere over sin egen psykiske helse. En god psyke er noe som kan trenes opp, i likhet med muskler, sier helsesykepleier og arrangementansvarlig Mildrid Stien.

Temakveld: Lær deg å forstå gutter

Samme kveld som Guttekonferansen, vil kommunen, i likhet med tidligere år, gjennomføre temakvelden «Lær deg å forstå gutter». Kvelden er spesielt tilpasset fedre, men åpen for alle omsorgspersoner som oppdrar gutter i Asker. I år arrangeres temakvelden som en digital direktesending via kommunens Facebook-side.

– Det er store kjønnsforskjeller i skolen, gutter faller oftere ut av skolen og de topper selvmordsstatistikken. De fortjener at vi tar dem på alvor. Vi håper arrangementet kan være med på å bidra til det, sier Stien.

Stien forteller videre at kommunen jobber for å tilrettelegge for trygghet og mestring, slik at gutter kan utvikle en god psykisk helse, samtidig som det kan åpne en vei inn til profesjonell hjelp for dem som trenger det.

Hovedgården ungdomsskole utvider arrangementet og lager en dag ut av det for samtlige elever. Helsesykepleier ved de respektive skolene vil være til stede under arrangementet. Røyken ungdomsskole får i tillegg besøk av nyansatt sykepleier Tor Øystein Henningsen ved Helsestasjon for gutter.

Asker kommune arrangerer en tilsvarende dag for jenter på 8. trinn og deres omsorgspersoner i mars.

Her finner du Facebookarrangementet for temakvelden "Lær deg å forstå gutter 0 - 8 år".