Medborgerskap
Innenfor tjenesteområde medborgerskap gjennomfører vi brukerundersøkelser rettet mot frivillige lag og foreninger hvert år og brukere av Kulturskolen hvert tredje år.
Brukerundersøkelse til frivillige lag og foreninger
Undersøkelsen har som mål å kartlegge hvordan frivillige lag og foreninger opplever samarbeidet med kommunen, næringslivet og seg imellom.
Undersøkelsen omhandler også aktiviteter, ressurser, mål og utfordringer. Formålet er å få kunnskap om de ulike frivillige lagene og foreningene, slik at man i størst mulig grad kan tilrettelegge for dem.
De som er oppført som kontaktpersoner i frivillighetsregisteret mottar en e-post med invitasjon til delta digitalt i undersøkelsen.
2023
Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)
2022
Brukerundersøkelse til kulturskolen
Undersøkelsen har som mål å kartlegge tilfredshet blant barn og unge som får et tilbud av Kulturskolen. Den gjennomføres hvert tredje år, og foreldre inviteres til å delta digitalt via e-post.
2022
Oppvekst
Innenfor tjenesteområde oppvekst gjennomfører vi flere brukerundersøkelser for både foreldre og barn. Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen i skole, Barnas trivselsundersøkelse i barnehage og Foreldreundersøkelsen i barnehage blir gjennomført årlig. Brukerundersøkelse for avlastning for barn og unge (pårørende) blir gjennomført hvert tredje år.
Foreldreundersøkelsen og trivselsundersøkelsen (barnehage)
Foreldreundersøkelsen i barnehage har som mål å kartlegge foreldres mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. en gjennomføres oktober-desember hvert år, og foreldre inviteres til å delta digitalt via e-post.
Alle kommunale barnehager gjennomfører undersøkelsen. Private barnehager i kommunen oppfordres til å delta, og per nå gjennomføres den i 54 av 64 private barnehager. Undersøkelsen administreres av Utdanningsdirektoratet, og resultatene publiseres på Utdanningsdirektoratets sider.
Trivselsundersøkelsen har som mål å kartlegge barnas opplevelse av trivsel i barnehagen. I denne undersøkelsen svarer barna selv på undersøkelsen, og undersøkelsen gjennomføres med nettbrett. Undersøkelsen administreres av Rambøll.
Alle kommunale barnehager gjennomfører undersøkelsen. Private barnehager i kommunen oppfordres til å delta, og per nå gjennomføres den i 34 av 64 private barnehager.
2022
Elevundersøkelsen og foreldreundersøkelsen (skole)
Elevundersøkelsen gjennomføres på 5. til 10. trinn i oktober - desember hvert år. I undersøkelsen får elever si sin mening om læring og trivsel i skolen. Elevene svarer digitalt på undersøkelsen i skoletiden. Utdanningsdirektoratet administrerer undersøkelsen. Resultatene fra samtlige skoler er på Utdanningsdirektoratets sider.
Foreldreundersøkelsen gjennomføres for alle foreldre med barn på 2., 4., 6., 8. og 9. trinn. I undersøkelsen får foreldre si sin mening om elevenes læring og trivsel og samarbeidet mellom hjem og skole. Det er i tillegg spørsmål som handler om SFO. Foreldre får invitasjon til å delta digitalt på Vigilo (kommunikasjonsløsning mellom hjem og skole). Alle kommunale skoler i kommunen gjennomfører elevundersøkelsen. Asker kommune administrerer undersøkelsen.
2022
Brukerundersøkelse: Avlastning og omsorgstjenester til barn og unge
Brukerundersøkelsen for avlastning og omsorgstjenester til barn og unge har som mål å kartlegge hvordan foreldre til mottakere av tjenesten opplever den.
Foreldre til alle barn og unge som mottar tjenesten inviteres til å delta i undersøkelsen, og svarer for opplevelsen av tjenestene individuell avlastning, avlastning på institusjon, støttekontakttjeneste, brukerstyrt personlig assistanse eller ambulerende tjenester.
Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år, og foreldre inviteres til å delta digitalt via e-post.
2022
Velferd
Innenfor tjenesteområde velferd gjennomfører vi brukerundersøkelser for tjenestemottakere selv og for pårørende i hjemmetjenesten, psykisk helse og rus, heldøgnsomsorg (bo- og omsorgssenter/ sykehjem og omsorgsbolig), dagaktivitetstilbud og tjenester til personer med funksjonsnedsettelser.
Brukerundersøkelsene gjennomføres hvert tredje år, i ulike år.
Brukerundersøkelse: Hjemmetjenesten
Brukerundersøkelsen for hjemmetjenesten har som mål å kartlegge tilfredshet med tjenesten. Et tilfeldig utvalg av tjenestemottakere inviteres til å gjennomføre undersøkelsen. Tjenestemottakerne gjennomfører undersøkelsen selv, eller sammen med en pårørende, på papir.
2022
Brukerundersøkelse: Psykisk helse og rus
Brukerundersøkelsen for psykisk helse og rus har som mål å kartlegge tilfredshet med tjenestene innen psykisk helse og rus. Undersøkelsen gjennomføres for boliger med bemanning, dagaktivitetstilbud og oppfølgingstjenester.
Alle tjenestemottakere inviteres til å delta i undersøkelsen. Tjenestemottakerne gjennomfører undersøkelsen selv, eller sammen med en pårørende, på papir.
2022
Brukerundersøkelse: Tjenester til personer med funksjonsnedsettelser, arbeidssenter
Per nå gjennomføres brukerundersøkelse for tjenestemottakerne som kan svare på egen hånd, det vil si de som har arbeid- og aktivitetstilbud. Alle som mottar arbeids-/ aktivitetstilbud inviteres til å delta i undersøkelsen. Undersøkelsen gjennomføres digitalt på en PC i tjenestens lokaler. Det er også planlagt å gjennomføre brukerundersøkelse for de andre tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser.
2022
Brukerundersøkelse: Heldøgnsomsorg
Brukerundersøkelsen for heldøgnsomsorg har som mål å kartlegge opplevelsen av tjenestetilbudet på bo- og omsorgssenteret/sykehjemmet eller omsorgsboligen.
Pårørende for alle beboerne på bo- og omsorgssentrene inviteres til å svare på undersøkelsen, gjerne sammen med beboeren. Beboerne i omsorgsboligene inviteres til å svare selv. Undersøkelsene gjennomføres på papir.
2023
Brukerundersøkelse: Dagaktivitetstilbud
I brukerundersøkelse for dagaktivitetstilbud får personer som mottar tilbudet si sin mening om hvordan de opplever det. Det er de som mottar tilbudet selv som svarer på undersøkelsen, eventuelt sammen med en pårørende.
Undersøkelsen gjennomføres på papir.
2023
Samfunnsutvikling
Innenfor tjenesteområde samfunnsutvikling gjennomfører vi brukerundersøkelser om byggesak hvert andre år.
Brukerundersøkelse: Byggesak
Brukerundersøkelsen for byggesak har som mål å kartlegge hvordan søkere og tiltakshavere i en byggesak opplever byggesaksprosessen. Etter vedtak i en byggesak mottar søker/tiltakshaver en e-post med invitasjon til å delta digitalt i brukerundersøkelsen.
Alle som mottar vedtak over en 2-3 måneders periode får invitasjon til å delta i undersøkelsen.
2022
Samfunnstjenester
Innenfor tjenesteområde samfunnstjenester gjennomfører vi for tiden ingen jevnlige brukerundersøkelser.
Hvordan behandler vi personinformasjon?
For mer informasjon om hvordan vi behandler personinformasjon i brukerundersøkelsene, les Asker kommunes Personvernerklæring.
Når gjennomføres hvilke undersøkelser?
Tabellen viser oversikt over hvilke brukerundersøkelser som gjennomføres, og hvilket år: