Brukerundersøkelser

Resultater fra brukerundersøkelse​r som er gjennomført i Asker kommune.

Kort fortalt

Brukerundersøkelser er spørreundersøkelser rettet mot brukere av kommunale tjenester. Målet er å få innblikk i deres opplevelse av tjenestene.

Brukerundersøkelser er bare én av flere metoder for å innhente kunnskap om kommunale tjenester.

Undersøkelsene innenfor de ulike tjenesteområdene blir gjennomført med forskjellig intervaller, og er forklart nærmere under hvert av tjenesteområdene på denne siden.

Medborgerskap

Innenfor tjenesteområde medborgerskap gjennomfører vi brukerundersøkelser rettet mot frivillige lag og foreninger hvert år og brukere av Kulturskolen hvert tredje år.

Brukerundersøkelse til frivillige lag og foreninger

Undersøkelsen har som mål å kartlegge hvordan frivillige lag og foreninger opplever samarbeidet med kommunen, næringslivet og seg imellom.

Undersøkelsen omhandler også aktiviteter, ressurser, mål og utfordringer. Formålet er å få kunnskap om de ulike frivillige lagene og foreningene, slik at man i størst mulig grad kan tilrettelegge for dem.

De som er oppført som kontaktpersoner i frivillighetsregisteret mottar en e-post med invitasjon til delta digitalt i undersøkelsen. 

2023

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Brukerundersøkelse til kulturskolen

Undersøkelsen har som mål å kartlegge tilfredshet blant barn og unge som får et tilbud av Kulturskolen. Den gjennomføres hvert tredje år, og foreldre inviteres til å delta digitalt via e-post.

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Oppvekst

Innenfor tjenesteområde oppvekst gjennomfører vi flere brukerundersøkelser for både foreldre og barn. Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen i skole, Barnas trivselsundersøkelse i barnehage og Foreldreundersøkelsen i barnehage blir gjennomført årlig. Brukerundersøkelse for avlastning for barn og unge (pårørende) blir gjennomført hvert tredje år.

Foreldreundersøkelsen og trivselsundersøkelsen (barnehage)

Foreldreundersøkelsen i barnehage har som mål å kartlegge foreldres mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. en gjennomføres oktober-desember hvert år, og foreldre inviteres til å delta digitalt via e-post. 

Alle kommunale barnehager gjennomfører undersøkelsen. Private barnehager i kommunen oppfordres til å delta, og per nå gjennomføres den i 54 av 64 private barnehager. Undersøkelsen administreres av Utdanningsdirektoratet, og resultatene publiseres på Utdanningsdirektoratets sider.

Trivselsundersøkelsen har som mål å kartlegge barnas opplevelse av trivsel i barnehagen. I denne undersøkelsen svarer barna selv på undersøkelsen, og undersøkelsen gjennomføres med nettbrett. Undersøkelsen administreres av Rambøll.

Alle kommunale barnehager gjennomfører undersøkelsen. Private barnehager i kommunen oppfordres til å delta, og per nå gjennomføres den i 34 av 64 private barnehager. 

2022

Se presentasjon av undersøkelsene i sin helhet (PDF)

Elevundersøkelsen og foreldreundersøkelsen (skole)

Elevundersøkelsen gjennomføres på 5. til 10. trinn i oktober - desember hvert år. I undersøkelsen får elever si sin mening om læring og trivsel i skolen. Elevene svarer digitalt på undersøkelsen i skoletiden. Utdanningsdirektoratet administrerer undersøkelsen. Resultatene fra samtlige skoler er på Utdanningsdirektoratets sider.

Foreldreundersøkelsen gjennomføres for alle foreldre med barn på 2., 4., 6., 8. og 9. trinn. I undersøkelsen får foreldre si sin mening om elevenes læring og trivsel og samarbeidet mellom hjem og skole. Det er i tillegg spørsmål som handler om SFO. Foreldre får invitasjon til å delta digitalt på Vigilo (kommunikasjonsløsning mellom hjem og skole). Alle kommunale skoler i kommunen gjennomfører elevundersøkelsen. Asker kommune administrerer undersøkelsen.

2022

Se presentasjon av undersøkelsene i sin helhet (PDF)

Brukerundersøkelse: Avlastning og omsorgstjenester til barn og unge

Brukerundersøkelsen for avlastning og omsorgstjenester til barn og unge har som mål å kartlegge hvordan foreldre til mottakere av tjenesten opplever den.

Foreldre til alle barn og unge som mottar tjenesten inviteres til å delta i undersøkelsen, og svarer for opplevelsen av tjenestene individuell avlastning, avlastning på institusjon, støttekontakttjeneste, brukerstyrt personlig assistanse eller ambulerende tjenester. 

Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år, og foreldre inviteres til å delta digitalt via e-post. 

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Velferd

Innenfor tjenesteområde velferd gjennomfører vi brukerundersøkelser for tjenestemottakere selv og for pårørende i hjemmetjenesten, psykisk helse og rus, heldøgnsomsorg (bo- og omsorgssenter/ sykehjem og omsorgsbolig), dagaktivitetstilbud og tjenester til personer med funksjonsnedsettelser. 
Brukerundersøkelsene gjennomføres hvert tredje år, i ulike år.

Brukerundersøkelse: Hjemmetjenesten

Brukerundersøkelsen for hjemmetjenesten har som mål å kartlegge tilfredshet med tjenesten. Et tilfeldig utvalg av tjenestemottakere inviteres til å gjennomføre undersøkelsen. Tjenestemottakerne gjennomfører undersøkelsen selv, eller sammen med en pårørende, på papir. 

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Brukerundersøkelse: Psykisk helse og rus

Brukerundersøkelsen for psykisk helse og rus har som mål å kartlegge tilfredshet med tjenestene innen psykisk helse og rus. Undersøkelsen gjennomføres for boliger med bemanning, dagaktivitetstilbud og oppfølgingstjenester.

Alle tjenestemottakere inviteres til å delta i undersøkelsen. Tjenestemottakerne gjennomfører undersøkelsen selv, eller sammen med en pårørende, på papir.  

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Brukerundersøkelse: Tjenester til personer med funksjonsnedsettelser, arbeidssenter

Per nå gjennomføres brukerundersøkelse for tjenestemottakerne som kan svare på egen hånd, det vil si de som har arbeid- og aktivitetstilbud. Alle som mottar arbeids-/ aktivitetstilbud inviteres til å delta i undersøkelsen. Undersøkelsen gjennomføres digitalt på en PC i tjenestens lokaler. Det er også planlagt å gjennomføre brukerundersøkelse for de andre tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser. 

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Brukerundersøkelse: Heldøgnsomsorg

Brukerundersøkelsen for heldøgnsomsorg har som mål å kartlegge opplevelsen av tjenestetilbudet på bo- og omsorgssenteret/sykehjemmet eller omsorgsboligen.

Pårørende for alle beboerne på bo- og omsorgssentrene inviteres til å svare på undersøkelsen, gjerne sammen med beboeren. Beboerne i omsorgsboligene inviteres til å svare selv. Undersøkelsene gjennomføres på papir.

2023

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Brukerundersøkelse: Dagaktivitetstilbud

I brukerundersøkelse for dagaktivitetstilbud får personer som mottar tilbudet si sin mening om hvordan de opplever det. Det er de som mottar tilbudet selv som svarer på undersøkelsen, eventuelt sammen med en pårørende.

Undersøkelsen gjennomføres på papir.

2023

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Samfunnsutvikling

Innenfor tjenesteområde samfunnsutvikling gjennomfører vi brukerundersøkelser om byggesak hvert andre år.

Brukerundersøkelse: Byggesak

Brukerundersøkelsen for byggesak har som mål å kartlegge hvordan søkere og tiltakshavere i en byggesak opplever byggesaksprosessen. Etter vedtak i en byggesak mottar søker/tiltakshaver en e-post med invitasjon til å delta digitalt i brukerundersøkelsen.

Alle som mottar vedtak over en 2-3 måneders periode får invitasjon til å delta i undersøkelsen. 

2022

Se presentasjon av undersøkelsen i sin helhet (PDF)

Samfunnstjenester

Innenfor tjenesteområde samfunnstjenester gjennomfører vi for tiden ingen jevnlige brukerundersøkelser.

Hvordan behandler vi personinformasjon?

For mer informasjon om hvordan vi behandler personinformasjon i brukerundersøkelsene, les Asker kommunes Personvernerklæring.

Når gjennomføres hvilke undersøkelser?

Tabellen viser oversikt over hvilke brukerundersøkelser som gjennomføres, og hvilket år:

Tjenesteområde Oppvekst: Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen i skole, Barnas trivselsundersøkelse i barnehage og foreldreundersøkelsen i barnehage gjennomføres årlig. Avlastning for barn og unge gjennomføres hvert tredje år, sist i 2022 og neste i 2025.  Tjenesteområde Velferd: Alle undersøkelsene gjennomføres hvert tredje år: Hjemmetjenesten og Psykisk helse og rus sist i 2021 og neste i 2024. Tjenester til personer med funksjonsnedsettelser sist i 2022 og neste i 2025. Heldøgns omsorg sist i 2022 og neste i 2026.  Tjenesteområde Samfunnstjenester: for tiden ingen brukerundersøkelser.  Tjenesteområde Samfunnsutvikling: Byggesak gjennomføres annethvert år, sist i 2022 og neste i 2024.  Tjenesteområde Medborgerskap: Frivillige lag og foreninger gjennomføres årlig. Kulturskolen gjennomføres hver tredje år, sist i 2022 og neste i 2025.
Klikk på bildet for større versjon