Riktig og feil bruk av logo og kommunevåpen

Her ser du eksempler på riktig og feil bruk av logo og kommunevåpenet.

Riktig: Logo og kommunevåpen skal alltid brukes i sin originale form. Originalfiler er satt opp for variantene du ser under.

Riktig bruk 1.jpg

Feil: Logo med kommunevåpen og navnetrekket over to linjer har et fast oppsett. Størrelsesforhold og plassering skal aldri endres på. Navnetrekket skal aldri stå på én linje, plasseres annerledes (over, under eller kortere/lengre fra kommunevåpenet) eller brukes alene. Dette gjelder både formell og stilisert logo.

Feil bruk 2.jpg

Riktig: Logo og kommunevåpen skal alltid plasseres på bak­grunner som gir optimal synlighet og god kontrast. Ved bruk på bilder skal motivet bak alltid være «jevnt» og uten mange detaljer eller mye kontraster.

Riktig bruk 3.jpg

Feil: Logo og kommunevåpen skal aldri plasseres på bilder og bakgrunner som ikke gir god synlighet og lesbarhet. Sørg alltid for god kontrast mot bakgrunns­­farger og materialer (for eksempel bak skilt) og at logoen ikke plasseres i deler av bilder med mange detaljer eller mye kontraster.

Feil bruk 4.jpg

Feil: Logo og kommunevåpen skal ikke brukes i andre farger eller fargekombinasjoner enn det som er definert i originalfilene (se punkt 1 på forrige side).

Feil bruk farger.jpg

Feil: Motivet i kommunevåpenet er et fast oppsett. Våpenskjoldformen og seilene skal aldri brukes hver for seg.

Feil bruk oppsett.jpg

Feil: Proporsjonene til logoen og kommunevåpenet skal aldri strekkes i hverken bredden eller høyden.

Feil bruk proposjoner.jpg

Feil: Logo og kommunevåpen skal aldri tilføres noen form for effekt, som eksempelvis skygge, farge­gradering, 3D-manipulering eller annet.

Feil bruk effekter.jpg