Om den visuelle identiteten

Visuell identitet: Hvorfor og for hvem?

Asker kommunes visuelle identitet skal bidra til at vi er en tydelig og enhetlig avsender i all vår kommunikasjon.

Alle virksomheter, seksjoner og ansatte skal bruke kommunens visuelle identitet. Eksterne leverandører som utarbeider materiell eller bistår i kommunikasjons­tiltak på oppdrag fra Asker kommune skal også følge den visuelle identiteten.

Er det noe du lurer på?

Kontakt kommunikasjonsseksjonen på e-post dersom du har spørsmål eller trenger råd og veiledning.

Ekstern bruk

All ekstern bruk av Asker kommunes grafiske profil, og elementer fra profilen som logo og kommunevåpen, skal godkjennes av Kommunikasjonsseksjonen.

Asker kommune: Alltid gjenkjennelig

Asker skal være en raus, nær, modig og skapende kommune.
Vi har mange ulike roller og tilbyr et mangfold av tjenester og aktiviteter. Vi er en viktig samfunnsaktør, en myndighet, en tjeneste­leverandør og en stor arbeidsplass. I tillegg er vi arrangør, sam­arbeids­partner, tilrettelegger, rollemodell, rådgiver og veileder.

Fordi vi er en så kompleks organisasjon er vi opptatt av helhet og sammenheng. Den visuelle identiteten gjør det mulig å kjenne igjen kommunen i alt vi gjør, og skal bidra til å skape tillit og forståelse, både internt og eksternt.
Den visuelle identiteten er utviklet som en del av arbeidet med å bygge nye Asker kommune. Den ble vedtatt politisk i juni 2019 og gjelder for alle kommunens virksomheter og seksjoner.

Konsept: Allsidig samband

Den visuelle identiteten baserer seg på konseptet «allsidig samband».

Å være allsidig kan bety å være variert, sammensatt og fleksibel. Samband kan bety etablerte forbindelser for overføring (av meldinger, samtaler, bilder, skriv, kart eller andre dokumenter) mellom to eller flere aktører i et kommunikasjonsnettverk. Det kan også være en betegnelse på det å inngå i et fellesskap eller samarbeide.

Den visuelle identiteten skal bidra til forståelse og vise sammenheng, samtidig som retningslinjene gir rom for å ivareta egenart.