Retten til innsyn i offentlig virksomhet er et grunnleggende demokratisk prinsipp som er nedfelt i Offentleglova.
Hovedregelen i loven er at alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn. Dette betyr at henvendelser inn til kommunen – og svar vi gir ut – blir registrert i våre saksbehandlingssystemer (journalført) og publisert på våre offentlige postlister.
Dokumenter som er unntatt offentlighet, er merket med aktuell lovhjemmel for unntaket. Dokumentene er normalt registrert og tilgjengelig for innsyn etter tre arbeidsdager.
Innsynsforespørsler kan sendes på e-post, eDialog eller bestilles direkte fra postlisten.
- Henvendelser som inneholder sensitive personopplysninger og/eller andre taushetsbelagte opplysninger, skal ikke sendes som e-post. I slike tilfeller ber vi deg bruke eDialog-løsningen vår, som er en sikker innsending av dokumenter/ henvendelser til kommunen
-
Her kan du sende generelle henvendelser om innsyn via eDialog
-
Her kan du sende henvendelser om innsyn i barnevernssaker via eDialog