Reglement for Kontrollutvalget

Kort fortalt

Vedtatt av kommunestyret 15. oktober 2019 – sak 19/06.

1. Kontrollutvalget - valg og sammensetning

Kontrollutvalget er opprettet av kommunestyret med hjemmel i kommuneloven § 23-1.

Kontrollutvalget skal ha 7 medlemmer, med 4 varamedlemmer i numerisk rekkefølge.

Kommunestyret velger medlemmene og varamedlemmene til utvalget, og blant medlemmene leder og nestleder. Minst ett medlem skal velges blant kommunestyrets faste medlemmer.

Leder kan ikke være medlem av samme parti/gruppe som ordføreren.

2. Kontrollutvalget - ansvar og myndighet

Kontrollutvalgets ansvar og myndighet følger av kommuneloven § 23-2 og forskrift om kontrollutvalg og revisjon kapittel 1. Kontrollutvalget skal utføre de oppgavene som følger av loven, og skal ikke ha andre funksjoner enn dette.

Kontrollutvalget skal påse at:
    a) kommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte
    b) det føres kontroll med at den økonomiske forvaltningen foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak
    c) det utføres forvaltningsrevisjon av kommunens virksomhet, og av selskaper kommunen har eierinteresser i
    d) det føres kontroll med forvaltningen av kommunens eierinteresser i selskaper mv. (eierskapskontroll)
    e) vedtak som kommunestyret treffer ved behandlingen av revisjonsrapporter, blir fulgt opp

Utvalget kan, uten hinder av taushetsplikten, kreve at kommunen legger fram enhver opplysning, redegjørelse eller dokument som utvalget finner nødvendig for å utføre sine oppgaver, og foreta de undersøkelser som utvalget mener er nødvendige.

Utvalget kan avholde høringer innenfor sitt ansvarsområde. Kommunestyret skal vedta eget reglement for gjennomføring av høringer.

Utvalget kan ikke overprøve politiske prioriteringer som er foretatt av kommunens folkevalgte organer eller andre kommunale organer.

3. Saksbehandling

Utvalgets leder setter opp saksliste for hvert enkelt møte, og sørger for innkalling til kontrollutvalgets møter. Innkallinger skal sendes til utvalgets medlemmer, ordfører og kommunens oppdragsansvarlige revisorer.

Kommunelovens kapittel 11, og reglement for saksbehandling i folkevalgte organer, vedtatt av kommunestyret, gjelder for kontrollutvalgets virksomhet, så langt ikke annet er bestemt i lov eller forskrift.

Kommunestyret skal sørge for sekretariatsbistand som tilfredsstiller utvalgets behov, jf. kommuneloven § 23-7. Sekretariatet skal være uavhengig av kommunes administrasjon og av dem som utfører revisjon for kommunen. Sekretariatet er direkte underlagt kontrollutvalget. Sekretariatet skal forberede sakene for utvalget og skal påse at sakene som behandles av utvalget er forsvarlig utredet. Sekretariatet skal også påse at kontrollutvalgets vedtak blir iverksatt.

Kontrollutvalget skal rapportere resultatene av sitt arbeid til kommunestyret.

Kontrollutvalget innstiller til kommunestyret i alle saker, så sant ikke annet følger av lov eller forskrift.

Utvalgets leder og nestleder har møte- og talerett i kommunestyret når utvalgets saker behandles.

Utvalget skal hvert år utarbeide årsmelding om sin virksomhet som legges fram for kommunestyret.

4. Ikrafttreden

Dette reglementet trer i kraft 15. oktober 2019.

Reglementet kan endres av kommunestyret selv.