Reglement for Råd for personer med funksjonsnedsettelse

Kort fortalt

Vedtatt av kommunestyret 12. november 2019 – sak 19/20.

1. Rådet - valg og sammensetning

Rådet skal ha 9 medlemmer med 5 varamedlemmer i numerisk rekkefølge.

Kommunestyret velger medlemmene og varamedlemmene til rådet.
Valgene gjelder for hele valgperioden, med mulighet til å fratre etter to år.

Rådet velger selv leder og nestleder blant sine medlemmer.

2. Rådets virkeområde

Rådet er opprettet av kommunestyret i medhold av kommuneloven
§ 5-12 med tilhørende forskrift.

Rådet skal være rådgivende organ for kommunen, og har rett til å uttale seg i saker som angår personer med funksjonsnedsettelser. Rådets uttalelse skal følge saksdokumentene til det kommunale organet som avgjør saken endelig.

Rådet kan av eget tiltak ta opp saker som angår personer med ulike funksjonsnedsettelser.

Rådet kan arrangere høringer om saker de har til behandling, og kan innkalle/invitere hvem de måtte ønske til å møte for rådet.

Rådet kan drive informasjonsarbeid.

Rådet har ingen beslutningsmyndighet, og skal ikke behandle saker som gjelder enkeltpersoner.

3. Saksbehandling

Kommunedirektør sørger for innkalling til rådets møter, i samarbeid med rådets leder.

Saker som gjelder personer med funksjonsnedsettelser skal legges fram for rådet i så god tid før saken avgjøres endelig, at rådets uttalelse har mulighet til å påvirke utfallet av saken.

Ordfører kan gi rådets leder møte- og talerett i kommunestyret i enkeltsaker som angår personer med funksjonsnedsettelser eller rådets virksomhet. Leder av utvalg opprettet med hjemmel i kommuneloven kan gi rådets leder møte- og talerett i utvalget i enkeltsaker som angår personer med funksjonsnedsettelser.

Kommunelovens kapittel 11, og reglement for saksbehandling i folkevalgte organer vedtatt av kommunestyret, gjelder for rådets virksomhet.

Kommunedirektør sørger for tilstrekkelig sekretariatsbistand til rådet.

Rådets medlemmer tilstås godtgjøring i samsvar med regler for folkevalgtes arbeidsvilkår, vedtatt av kommunestyret.

Rådet skal hvert år utarbeide årsmelding som skal legges fram for kommunestyret.

4. Ikrafttreden

Dette reglementet trer i kraft 12. november 2019.

Reglementet kan endres av kommunestyret selv.

Rådet skal gis anledning til å uttale seg før kommunestyret gjør endringer i reglementet.