Hvem er vi, og hva er vi opptatt av?
Vårt overordnede mål er at vi utøver klasseledelse der elevene kan lære å utvikle seg gjennom å kommunisere, samarbeide, skape og utforske.
Vi legger vekt på lek og lekens betydning for læring. Vi starter dagen for de minste med lekestart. Lek er en viktig pedagogisk arbeidsmåte som ivaretar både faglig og sosial utvikling.
Her finnes store og varierte utearealer med skog, bekk, lekeplasser, flere ballbaner og ballbinge - godt tilrettelagt for å stimulere til fysisk aktivitet.
Flere trinn har faste uteskoledager der de bruker skolens flotte uteområder. Skolen har også egen skolehage der hvert trinn har sitt område hvor de dyrker ulike ting.
Dette er vi stolte av:
- Elevenes trivsel står i fokus. Personalet er opptatt av positive tilbakemeldinger og å se hver enkelt elev.
- Skolen har et aktivt elevråd som er opptatt av at alle elever skal trives.
- Elevene er høflige, hyggelige og initiativrike.
- Fadderordningen fungerer bra, og de eldre elevene bidrar til at de yngre føler seg trygge.
- Foreldrene er positive og viktige samarbeidspartnere både i den praktiske hverdagen, på dugnader og i råd og utvalg.
- Personalet er en godt sammensveiset gjeng, og vi er opptatt av elevenes læring, god undervisning - samtidig som vi arbeider med at gruppene og trinnene skal fungere godt i en sosial sammenheng.
- Skolen har et velutstyrt bibliotek med egen bibliotekar.
- Alle trinn har forestilling hvert år der elevenes talenter hentes fram og får sjansen til å videreutvikles.
- Vi har vår egen skolehage der hvert trinn har ansvaret for sitt område
Trygt og godt psykososialt læringsmiljø
PALS er skolens felles plattform for satsingen på et trygt og godt læringsmiljø under stikkordene ansvar, omsorg og respekt. Vi vet hvor viktig et godt psykososialt miljø er som utgangspunkt for et godt læringsmiljø og er opptatt av at alle voksne, alle barn og alle foreldre i nærmiljøet skal bry seg om alt som foregår på og rundt skolen vår.
Skolen har også et eget SIM team (skolens innsatsteam mot mobbing) som hjelper til i saker der elever opplever mistrivsel på skolen.
Vi bygger bro fra barnehagen til skolen
Skolen har som mål at alle barn og deres foresatte skal oppleve trygghet, kontinuitet og god sammenheng mellom barnehage og skole. Skolestarterne skal møte «barneklare» skoler der de opplever mestring, og bli møtt av ansatte som stimulerer til læring gjennom lek og utforskende aktiviteter.
Vi arrangerer bli-kjent-klubb og besøksdag på våren for de elevene som skal begynne på skolen.
Digital læring
Ved Vardåsen skole mener vi at digital læring er en del av fremtiden og vi jobber for at våre elever skal få en skolegang som oppleves relevant og interessant. Vi ønsker å se hele skolegangen under ett og ønsker at våre elever skal være godt forberedt for sin egen fremtid. Skolen tilstreber til enhver tid å ha varierte og oppdaterte ressurser til bruk i undervisningen. Alle elever har sin egen Chromebook til skolearbeidet. Vi har i tillegg oppdaterte fagbøker i alle basisfagene på alle trinn.
Tidlig innsats
Lesing er inngangsporten til all læring. Derfor har Vardåsen skole en felles opplæringsplan med tydelige forventninger til lærernes pedagogiske praksis innenfor lese- og skriveopplæring, og et godt system for å fange opp elever som har lav progresjon. Skolen har opparbeidet lesebibliotek med nivåtilpassede bøker for alle trinn og benytter blant annet veiledet lesing i leseopplæringen.