Tilbud til minoritetsspråklige elever

Kort fortalt

Nyankomne elever tar kontakt med sin nærskole. I samtale med nærskolen vurderes det om det er til det beste for eleven å begynne i ordinær klasse på nærskolen eller om eleven ønsker et tilbud i en velkomstklasse.

Oversikt over skoler og skolekretser finner du her

Rett og plikt til grunnskoleopplæring

I Norge har alle barn og unge plikt til grunnskoleopplæring, og rett til en offentlig grunnskoleopplæring. Retten til grunnskoleopplæring gjelder når det er sannsynlig at barnet skal være i Norge i mer enn tre måneder. Retten skal oppfylles så raskt som mulig, og senest innen én måned. Plikten til grunnskoleopplæring begynner når oppholdet har vart i tre måneder. 

Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter

Elever i grunnskolen som har et annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt språkopplæring til de har tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å følge den vanlige opplæringen i skolen, (opplæringsloven § 3-6)

Særskilt språkopplæring består av

  • Forsterket opplæring i norsk: enten etter læreplan i grunnleggende norsk eller ordinær læreplan i norsk. 
  • Tospråklig opplæring i fag: Opplæring i fag på norsk og på elevens morsmål 
  • Morsmålsopplæring: Opplæring i elevens eget morsmål for å styrke forutsetningene for å beherske det norske språket 

Elever som har rett til forsterket opplæring i norsk har også, om det trengs, rett til morsmålsopplæring og/eller tospråklig opplæring i fag.

Velkomstklasser

Asker kommune har velkomstklasser på enkelte skoler. Dette er et særskilt språkopplæringstilbud hvor hovedmålet er utvikling av språklig selvtillit og trygghet. Opplæringen skal fremme norskspråklig utvikling, slik at elevene blir i stand til å følge ordinær opplæring i norsk og andre fag på norsk ved nærskolen. Elevene kan gå i velkomstklasse i inntil 2 år. 

Velkomstklasser i Asker kommune:

  • 1.-3. trinn: Bondi skole
  • 4.-7. trinn: Hagaløkka skole
  • 1.-7. trinn: Tofte skole
  • 1.-7. trinn: Midtbygda skole
  • 1.-7. trinn: Torvbråten skole
  • 8.-10. trinn: Tofte ungdomsskole
  • 8.-10. trinn: Slemmestad ungdomsskole
  • 8.-10. trinn: Borgen ungdomsskole

Læreplan og fritak

Elever som ikke har tilstrekkelig kompetanse i norsk kan følge læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Den er nivåbasert, ikke aldersbasert, slik at elevene kan gå over til læreplan i norsk når de har tilstrekkelig norskkunnskaper. Les mer på Udir sin nettside her.

Fritak fra vurdering med karakter for elever i innføringstilbud

Minoritetsspråklige elever som begynner opplæringen i Norge i siste halvdel av et opplæringsår, skal få fritak fra vurdering med karakter i alle fag dette opplæringsåret dersom foreldrene ber om det. Elever med vedtak om særskilt språkopplæring og som får opplæringen i et innføringstilbud etter opplæringsloven § 3-7, skal få fritak fra vurdering med karakter i hele perioden han eller hun er i innføringstilbudet dersom foreldrene ber om det, jf. forskrift til opplæringsloven § 9-20. 

Fritak for skriveopplæring i sidemål 

Elever med vedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 3-6 har rett til fritak fra skriveopplæring i sidemål, jf. forskrift til opplæringsloven § 1-11.

Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål 

Elever kan søke om fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål dersom de «c.) i løpet av ungdomstrinnet har hatt rett til særskilt språkopplæring, eller d.) i løpet av ungdomstrinnet har gått i internasjonal eller utenlandsk skole i Norge som er godkjent for å ikke gi vurdering med karakter i sidemål.» (jf. forskrift til opplæringsloven § 9-21).

Fritak fra opplæring i fremmedspråk, fordypning eller arbeidslivsfag på 8. til 10. trinn

Elever som har vedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 3-6, er fritatt fra opplæring i fremmedspråk, fordypning eller arbeidslivsfag, jf. forskrift til opplæringsloven § 1-10. De skal likevel få slik opplæring dersom de ønsker det. Elever som ikke deltar i opplæringen i fremmedspråk, fordypning eller arbeidslivsfag, skal få forsterket opplæring i norsk eller et annet språk de allerede har et grunnlag i.