Askers nye, grønne mobilitetsløsninger

Kommunen deltar under Arendalsuka i et foredrag om grønn mobilitet.

Barn og voksen på sykkeltur
Foto: Ronny Boysen

Under foredrafer forteller Asker om sin nylig vedtatte mobilitetsstrategi som legger til rette for grønnere reiser til og fra jobb.

- Miljøvennlig transport er ett av fem viktige innsatsområder i kommunens klimastrategi, og tiltakene i mobilitetsstrategien skal blant annet bidra til lavere klimagassutslipp, bedre fremkommelighet i sentrum, bedre helse, bedre miljø og trafikksikkerhet, sier prosjektleder for mobilitet, Cato Steinsvåg.

Med grønne reiseavtaler får medarbeidere en godtgjørelse for ikke å kjøre bil til jobb. Samtidig er det lagt til rette for en leasingavtale for elsykkel for alle ansatte som ønsker det.

- Vi etablerer også en bilpool med elbiler til bruk i jobb på dagtid og privat tilbud for innbyggere på kveld og helg, sier Steinsvåg.

Les mer om grønn mobilitet i Asker.

Se programmet på nettsidene til Arendalsuka.