E18: Minst 1,1 milliard i tap på grunn av forsinkelser og kø

Kø på E18 Vestkorridoren koster næringslivet minst 1,1 milliard kroner i året (2023). Det kommer fram i et notat med oppdaterte tall fra Asplan Viak.  

Illustrasjonsbilde av tett trafikk
Foto: AdobeStock

- E18 vestover fra Oslo gjennom Bærum og Asker – Vestkorridoren – er en av Norges mest trafikkerte veier, både for personbiler og tungtrafikk. På virkedager trafikkerer vanligvis over 90.000 kjøretøy strekningen. Dette er Norges mest miljøbelastede vegstrekning. Om videreføring av ny E18 ikke legges inn i igjen i NTP under Stortingsbehandlingen i juni, vil det ha store negative konsekvenser for den videre samfunnsutviklingen i de prioriterte vekstområdene i Asker og Bærum, sier ordførerne i Asker og Bærum, Lene Conradi og Lisbeth Hammer Krog.  

Asplan Viak har av kommunene Asker og Bærum fått i oppdrag å se på ulike kostnader knyttet til dagens E18. De har gjort et anslag for køkostnadene for næringslivet for dagens E18 i Vestkorridoren fram til 2040, med utgangspunkt i metodikken fra tidligere analyse gjennomført av Pöyry i 2011.

Kostnadsanslaget den gang var mellom 650 millioner og 1 milliard per år. Næringstransport langs strekningen forventes å ha økt med om lag 20 prosent i 2040. 

Fra 1,1 milliard i 2023 til 1,8 milliarder i 2040 

Rapporten slår fast at for 2023 blir de samlede kostnadene av forsinkelser for næringstransport anslått til å være over kr 1,1 milliard kroner. På grunn av forventninger om økt antall tunge kjøretøy i korridoren, samt at flere av disse vil oppleve kø og forsinkelser i 2040, blir kostnadene i 2040 anslått til å være langt større – rundt 1,8 milliarder kroner målt i 2023-kroner. 

- Kostnadsøkningen fra beregningene i 2011 skyldes både prisstigning og økt trafikk. Det er en økning i andel godstrafikk som blir berørt av forsinkelser, fra 50% i dag til 70 % i 2040. Dette skyldes at transportsystemet ikke utbedres i takt med befolkningsvekst, næringslivsvekst og trafikkvekst, sier Conradi.