Svar på ofte stilte spørsmål om adgangskontroll
Hvordan får jeg adgangsbevis?
Hvordan laster jeg ned appen MiljøID?
Hvordan bruker jeg appen MiljøID?
Etter at du har lastet ned appen, registrert deg og eventuelt delt tilgang med andre i husholdningen eller leieboere, bruker du QR-koden i appen som ditt adgangsbevis. På Yggeset gjenvinningsstasjon viser du frem denne til betjeningen når du kjører inn over vekten. På Follestad gjenvinningsstasjon skanner du ditt adgangsbevis i bommen ved innkjøring. På sikt vil det bli mulig å kjøre på selvbetjening også på Yggeset.
Hvor mye vil det koste å levere avfall?
Det vil koste kr 65,00 å levere avfall ved gjenvinningsstasjonene for innbyggere og hytteeiere i kommunen, uavhengig av mengden avfall man leverer. Noen avfallstyper er fortsatt gratis å levere, som hageavfall, farlig avfall og elektrisk/elektronisk avfall.
På Follestad jobber vi med å få betalingssystemet på plass, og betaling trer i kraft så snart dette er klart (tidligst 13. februar).
Hvorfor innføres det adgangskontroll og betaling av egenandel?
Målet med adgangskontrollsystemet er å gi en rettferdig og lik løsning for alle innbyggere og hytteeiere. På Yggeset kan både næringsdrivende, innbyggere og hytteeiere i Asker kaste avfall, mens Follestad utelukkende er et tilbud til kommunens innbyggere og hytteeiere. Næringsdrivende og andre kunder som ikke betaler renovasjonsgebyr i kommunen, må betale full pris for håndtering av avfallet de leverer. Med adgangskontroll blir det mulig å håndheve dette skillet.
Egenandelen for levering av avfall skal dekke deler av kostnadene knyttet til å drifte stasjonene og viderebehandle avfallet. Egenandelen gjør at at innbyggere som har lite avfall og sjelden besøker gjenvinningsstasjonene betaler mindre enn de som ofte benytter seg av dem. Dette er i tråd med forurensningsloven §2 nr. 5 som sier at "kostnadene ved å hindre eller begrense forurensning og avfallsproblemer skal dekkes av den ansvarlige for forurensningen eller avfallet".