Adgangskontroll ved gjenvinningsstasjonene

På denne siden finner du informasjon om hvordan du bruker appen MiljøID eller adgangskort for å komme inn på gjenvinningsstasjonene Follestad og Yggeset.

Person holder opp telefon med bilde av appen MiljøID

Kort fortalt

NB:

Vi har en kjent feil i vår kvotetildeling for enkelte sameier.

Det kan bla. se ut som om du har brukt opp din kvote uten at det er tilfellet.

 

Opplever du dette løser vi det selvfølgelig for deg ved ditt neste besøk på en av våre gjenvinningsstasjoner.

Vi jobber med å løse feilen og beklager ulempen!

Nytt system

Det nye systemet for adgangskontroll er på plass både på Follestad og Yggeset. Nå må du skanne ditt adgangsbevis (app eller kort) og betale for levering av avfall.

Det koster 70 kroner å levere avfall for innbyggere og hytteeiere i kommunen inntil 20 ganger. Deretter koster det 600 kroner hver gang. Kvoten gjelder leveringer på begge gjenvinningsstasjonene totalt, og oversikt over hvor mange du har brukt finner du i appen MiljøID. Dersom du ved et besøk kun leverer avfall som er gratis å levere, vil det ikke telle på kvoten på 20 leveringer. Dette gjelder avfallstyper som hageavfall, farlig avfall og elektrisk/elektronisk avfall.

Dette er for å sikre at adgangsbeviset ikke blir misbrukt av næringsdrivende eller andre som ikke betaler renovasjonsgebyr i kommunen. Prisen gjelder per bompassering. Du kan velge å betale med bankkort, vipps eller kontant. Vi tar dessverre ikke kredittkort. 

Adgang med app eller kort

Beskrivelse av hvordan du laster ned og registrerer deg i appen MiljøID finner du i listen under.  Du kan også få hjelp til å laste ned appen ved å møte opp på gjenvinningsstasjonen. Husk da å ta med bankbrikke dersom du bruker det.

På gjenvinningsstasjonen kan du også få hjelp til å lage et fysisk adgangskort dersom du ikke kan bruke app. Da må du ta med egen ID med bilde, samt ID og fullmakt fra tinglyst eier av eiendommen du bor på dersom dette ikke er deg, eventuelt skifteattest fra tinglyst eier. Les mer om dette i listen under. 

Bedrifter og næringsdrivende

Bedrifter og næringsdrivende må levere avfall på Yggeset gjenvinningsstasjon. Follestad gjenvinningsstasjon tar ikke imot dette, heller ikke dersom bedriften utfører arbeid på vegne av privatpersoner.

Det er ikke tillatt å dele tilgang i app eller låne bort adgangskort til håndverkere eller andre som utfører betalt arbeid på vegne av privatpersoner. Personopplysninger kan brukes til å utføre kontrolltiltak ved mistanke om misbruk.

Svar på ofte stilte spørsmål om adgangskontroll

Hvordan får jeg adgangsbevis?
Er du tinglyst eier av bolig eller hytte i Asker kommune?
Last ned appen miljøID fra App Store (iPhone) eller Google Play (android). Når du har registrert deg i appen, får du opp en QR-kode som er ditt adgangsbevis. Husk at du i appen også må dele tilgang med andre i husholdningen eller leieboere som skal ha adgang til stasjonene. Det er ikke tillatt å dele tilgang i app til håndverkere eller andre som utfører betalt arbeid på vegne av privatpersoner. 
 
Er du leietaker eller ikke-tinglyst eier av bolig i Asker kommune?
Ta kontakt med den tinglyste eieren av eiendommen du bor på. Eieren må først laste ned appen og dele tilgang med deg. Dette gjelder for eksempel om du leier bolig eller om du har en samboer som er oppført som tinglyst eier (fakturamottaker) av felles bolig.
 
Har du ikke mulighet til å bruke app?
Ta kontakt med kundeveilederne på gjenvinningsstasjonen, så vil de hjelpe deg med å lage et fysisk adgangskort.
 
Husk å ta med:
- ID med bilde for den som skal ha kortet (for eksempel førerkort)
- ID med bilde pluss personlig oppmøte eller fullmakt fra tinglyst eier av eiendommen du bor på, eventuelt skifteattest fra tinglyst eier.
 
Du kan få ordnet fysisk adgangskort og levere avfall på samme tur. 
 
Det er viktig at adgangsbevis blir gitt via den tinglyste eieren av eiendommen da det er denne som er registrert som fakturamottaker av renovasjonsgebyret.
Hvordan laster jeg ned appen MiljøID?
Det er den tinglyste eieren av eiendommen som må logge seg inn i appen først og deretter dele tilgang med leieboere og andre i husholdningen som også trenger tilgang til stasjonen.
 
  • Last ned appen miljøID fra AppStore (iPhone) eller Google Play (android) 
  • Velg Asker kommune
  • Godta personvernerklæring
  • Logg inn via ID-porten
  • Din eiendom vil komme opp automatisk
  • Legg inn e-postadresse og telefonnummer
  • Hvis du ønsker å dele tilgang med leieboere og andre i husholdningen som også trenger tilgang til stasjonen, velg "Del eiendom" under fanen "Hjem", og legg inn e-postadressen til den du vil dele med. Den du har delt med mottar tilgangen som en lenke på e-post.
  • Du finner QR-koden du trenger for å identifisere deg med når du kommer til stasjonen under fanen "Identifisering"
 
 
Logo MiljøID 
Hvordan bruker jeg appen MiljøID?

Etter at du har lastet ned appen, registrert deg og eventuelt delt tilgang med andre i husholdningen eller leieboere, bruker du QR-koden i appen som ditt adgangsbevis. Husk at du må være tilkoblet mobildata ettersom QR-koden oppdateres jevnlig.

På Yggeset gjenvinningsstasjon viser du frem denne til betjeningen når du kjører inn over vekten. På Follestad gjenvinningsstasjon skanner du ditt adgangsbevis i bommen ved innkjøring. På sikt vil det bli mulig å kjøre på selvbetjening også på Yggeset.

Etter at du har skannet QR-koden ved innkjøring, huker du av for hvilke avfallstyper du har med deg og velger betaling med bankkort, vipps eller kontant.

 Eksempel_MiljøID.jpg

Hvor mye koster det å levere avfall?

Det koster kr 70,00 å levere avfall ved gjenvinningsstasjonene for innbyggere og hytteeiere i kommunen, uavhengig av mengden avfall man leverer. Noen avfallstyper er gebyrfrie å levere, som hageavfall, farlig avfall og elektrisk/elektronisk avfall. Du kan lese mer om dette på sidene til Follestad og Yggeset.

Du kan velge å betale med bankkort eller Vipps i bommen ved innkjøring til Follestad. Vi tar dessverre ikke kredittkort. Dersom du ønsker å betale kontant, slipper betjeningen deg gjennom bommen og hjelper deg med dette på innsiden.

Hvorfor innføres det adgangskontroll og betaling av egenandel?

Målet med adgangskontrollsystemet er å gi en rettferdig og lik løsning for alle innbyggere og hytteeiere. På Yggeset kan både næringsdrivende, innbyggere og hytteeiere i Asker kaste avfall, mens Follestad utelukkende er et tilbud til kommunens innbyggere og hytteeiere. Næringsdrivende og andre kunder som ikke betaler renovasjonsgebyr i kommunen, må betale full pris for håndtering av avfallet de leverer. Med adgangskontroll blir det mulig å håndheve dette skillet.

Egenandelen for levering av avfall skal dekke deler av kostnadene knyttet til å drifte stasjonene og viderebehandle avfallet. Egenandelen gjør at innbyggere som har lite avfall og sjelden besøker gjenvinningsstasjonene betaler mindre enn de som ofte benytter seg av dem. Dette er i tråd med forurensningsloven §2 nr. 5 som sier at "kostnadene ved å hindre eller begrense forurensning og avfallsproblemer skal dekkes av den ansvarlige for forurensningen eller avfallet". 

Informasjon til næringskunder og bedrifter
Som næringskunde og bedrift må dere opprette et kundeforhold hos Yggeset gjenvinningsstasjon og bestille adgangsbevis dersom dere ønsker å få tilsendt faktura. Dersom dere betaler på stedet, trenger dere ikke være registrert som kunde eller ha adgangsbevis. 
 
Mer informasjon finner du på nettsiden til Yggeset gjenvinningsstasjon.