Adgangskontroll ved gjenvinningsstasjonene

Det er nå innført adgangskontroll og betaling av egenandel på Follestad gjenvinningsstasjon. Last ned og registrer deg i adgangsbevis-appen miljøID nå, så er du klar til å kjøre inn på gjenvinningsstasjonen.

Person holder opp telefon med bilde av appen MiljøID

Fra 1. mars må du skanne ditt adgangsbevis (app eller kort) og betale for levering av avfall på Follestad gjenvinningsstasjon. Det koster kr 65,00 å levere avfall for innbyggere og hytteeiere i kommunen, uavhengig av mengden avfall man leverer. Du kan velge å betale med bankkort, vipps eller kontant. Vi tar dessverre ikke kredittkort. 

Yggeset jobber vi med å installere det nye systemet for adgangskontroll. Dette vil være på plass i løpet av juni. Inntil videre betaler man som vanlig ved innkjøring til stasjonen.

Beskrivelse av hvordan du laster ned appen MiljøID finner du i listen under.  Du kan også få hjelp til å laste ned appen ved å møte opp på gjenvinningsstasjonen. Husk da å ta med bankbrikke dersom du bruker det.

På gjenvinningsstasjonen kan du også få hjelp til å lage et fysisk adgangskort dersom du ikke kan bruke app. Da må du ta med egen ID med bilde, samt ID og fullmakt fra tinglyst eier av eiendommen du bor på dersom dette ikke er deg, eventuelt skifteattest fra tinglyst eier. Les mer om dette i listen under. 

Bedrifter og næringsdrivende må levere avfall på Yggeset gjenvinningsstasjon. Follestad gjenvinningsstasjon tar ikke imot dette, heller ikke dersom bedriften utfører arbeid på vegne av privatpersoner.

Det er ikke tillatt å dele tilgang i app eller låne bort adgangskort til håndverkere eller andre som utfører betalt arbeid på vegne av privatpersoner. 

Svar på ofte stilte spørsmål om adgangskontroll

Hvordan får jeg adgangsbevis?
Er du tinglyst eier av bolig eller hytte i Asker kommune?
Last ned appen miljøID fra App Store (iPhone) eller Google Play (android). Når du har registrert deg i appen, får du opp en QR-kode som er ditt adgangsbevis. Husk at du i appen også må dele tilgang med andre i husholdningen eller leieboere som skal ha adgang til stasjonene. Det er ikke tillatt å dele tilgang i app til håndverkere eller andre som utfører betalt arbeid på vegne av privatpersoner. 
 
Er du leietaker eller ikke-tinglyst eier av bolig i Asker kommune?
Ta kontakt med den tinglyste eieren av eiendommen du bor på. Eieren må først laste ned appen og dele tilgang med deg. Dette gjelder for eksempel om du leier bolig eller om du har en samboer som er oppført som tinglyst eier (fakturamottaker) av felles bolig.
 
Har du ikke mulighet til å bruke app?
Ta kontakt med kundeveilederne på gjenvinningsstasjonen, så vil de hjelpe deg med å lage et fysisk adgangskort.
 
Husk å ta med:
- ID med bilde for den som skal ha kortet (for eksempel førerkort)
- ID med bilde pluss personlig oppmøte eller fullmakt fra tinglyst eier av eiendommen du bor på, eventuelt skifteattest fra tinglyst eier.
 
Du kan få ordnet fysisk adgangskort og levere avfall på samme tur. 
 
Det er viktig at adgangsbevis blir gitt via den tinglyste eieren av eiendommen da det er denne som er registrert som fakturamottaker av renovasjonsgebyret.
 
Når man har betalt renovasjonsgebyr, har husholdningen rett til å levere avfall til kr 65,00. Les mer om dette under "Hvorfor innføres det adgangskontroll og betaling av egenandel".
Hvordan laster jeg ned appen MiljøID?
Det er den tinglyste eieren av eiendommen som må logge seg inn i appen først og deretter dele tilgang med leieboere og andre i husholdningen som også trenger tilgang til stasjonen.
 
  • Last ned appen miljøID fra AppStore (iPhone) eller Google Play (android) 
  • Velg Asker kommune
  • Godta personvernerklæring
  • Logg inn via ID-porten
  • Din eiendom vil komme opp automatisk
  • Legg inn e-postadresse og telefonnummer
  • Hvis du ønsker å dele tilgang med leieboere og andre i husholdningen som også trenger tilgang til stasjonen, velg "Del eiendom" under fanen "Hjem", og legg inn e-postadressen til den du vil dele med. Den du har delt med mottar tilgangen som en lenke på e-post.
  • Du finner QR-koden du trenger for å identifisere deg med når du kommer til stasjonen under fanen "Identifisering"
 
 
Logo MiljøID 
Hvordan bruker jeg appen MiljøID?

Etter at du har lastet ned appen, registrert deg og eventuelt delt tilgang med andre i husholdningen eller leieboere, bruker du QR-koden i appen som ditt adgangsbevis. På Yggeset gjenvinningsstasjon viser du frem denne til betjeningen når du kjører inn over vekten. På Follestad gjenvinningsstasjon skanner du ditt adgangsbevis i bommen ved innkjøring. På sikt vil det bli mulig å kjøre på selvbetjening også på Yggeset.

Etter at du har skannet QR-koden ved innkjøring, huker du av for hvilke avfallstyper du har med deg og velger betaling med bankkort, vipps eller kontant.

 Eksempel_MiljøID.jpg

Hvor mye koster det å levere avfall?

Det koster kr 65,00 å levere avfall ved gjenvinningsstasjonene for innbyggere og hytteeiere i kommunen, uavhengig av mengden avfall man leverer. Noen avfallstyper er gebyrfrie å levere, som hageavfall, farlig avfall og elektrisk/elektronisk avfall. Du kan lese mer om dette på sidene til Follestad og Yggeset.

Du kan velge å betale med bankkort eller Vipps i bommen ved innkjøring til Follestad. Vi tar dessverre ikke kredittkort. Dersom du ønsker å betale kontant, slipper betjeningen deg gjennom bommen og hjelper deg med dette på innsiden.

Hvorfor innføres det adgangskontroll og betaling av egenandel?

Målet med adgangskontrollsystemet er å gi en rettferdig og lik løsning for alle innbyggere og hytteeiere. På Yggeset kan både næringsdrivende, innbyggere og hytteeiere i Asker kaste avfall, mens Follestad utelukkende er et tilbud til kommunens innbyggere og hytteeiere. Næringsdrivende og andre kunder som ikke betaler renovasjonsgebyr i kommunen, må betale full pris for håndtering av avfallet de leverer. Med adgangskontroll blir det mulig å håndheve dette skillet.

Egenandelen for levering av avfall skal dekke deler av kostnadene knyttet til å drifte stasjonene og viderebehandle avfallet. Egenandelen gjør at innbyggere som har lite avfall og sjelden besøker gjenvinningsstasjonene betaler mindre enn de som ofte benytter seg av dem. Dette er i tråd med forurensningsloven §2 nr. 5 som sier at "kostnadene ved å hindre eller begrense forurensning og avfallsproblemer skal dekkes av den ansvarlige for forurensningen eller avfallet". 

Informasjon til næringskunder og bedrifter
Som næringskunde og bedrift må dere opprette et kundeforhold hos Yggeset gjenvinningsstasjon og bestille adgangsbevis dersom dere ønsker å få tilsendt faktura. Dersom dere betaler på stedet, trenger dere ikke være registrert som kunde eller ha adgangsbevis. 
 
Mer informasjon finner du på nettsiden til Yggeset gjenvinningsstasjon.