Retningslinjer for kommunalt tilskudd til frivilligsentraler i Asker

Tilskuddet til frivilligsentraler skal bidra til at det er gode vilkår for frivilligsentraler i Asker. Gjennom sin eksistens bidrar frivilligsentralene til å løse fellesutfordringer for askersamfunnet. Retningslinjene skal ivareta og bidra til videreutvikling av gode møteplasser i nærmiljøet. Med frivilligsentraler menes: sentraler som mottar statlig støtte og er lokalisert i Asker kommune. Både frivillig- og nærmiljøsentraler omtales her som frivilligsentraler.

Asker kommune legger disse kriteriene til grunn for å tildele kommunal støtte til
frivilligsentraler:

1. Sentralen må oppfylle samtlige krav i “Forskrift om tilskudd til frivilligsentraler” og dermed være berettiget støtte fra staten som en frivilligsentral.
  2. Sentralen og kommunen skal inngå en samarbeidsavtale som beskriver forholdet mellom sentralen og kommunen nærmere. Avtalen skal blant annet konkretisere og synliggjøre hvordan frivilligsentralen bidrar til å løse felles utfordringer, og hvordan samarbeidet mellom kommunen og sentralen skal foregå i praksis.
  3. Sentralen og kommunen skal sammen gjennomføre et årlig dialogmøte hvor samarbeidsavtalen evalueres. En representant for kommunen skal kunne delta som observatør på sentralens årsmøte.
  4. Kommunen utbetaler tilskudd etter å ha mottatt sentralens årsrapport og regnskap. Kommunen skal ikke kreve øvrig rapportering, men sentralene oppfordres til å synliggjøre sitt arbeid på en måte som gjør at kommunen også kan vise fram sentralenes gode arbeid.
  5. Når kommunen skal vurdere om nye sentraler skal få kommunalt tilskudd, vil kommunen legge vekt på helheten i frivilligsentralene i kommunen, særlig geografisk fordeling av sentraler sett opp mot fordeling av befolkning og andre lokale behov.
  6. Størrelsen på det kommunale tilskuddet blir vurdert i kommunens årlige behandling av budsjett og handlingsprogram.
  7. Kommunen kan slutte å tildele tilskudd til en sentral. Dersom det er aktuelt å endre hvilke sentraler som får tilskudd, skal kommunen gjennomføre en prosess med de berørte sentralene som også gjør det mulig for lokalsamfunnet å uttale seg.
  8. Disse kriteriene for tilskudd til frivilligsentraler i Asker, gjøres gjeldende for sentraler som allerede mottar kommunalt tilskudd fra 01.01.2025. For søknader om tilskudd til nye sentraler trer de i kraft umiddelbart.

For mer informasjon om større til frivilligsentralene, ta kontakt med Innbyggerdialog og frivillighet ved Heidi Thommessen på e-post .