Street art på Nærsnes skole av Stenmarck og Frø Production

Kunstnerne David Stenmarck og Frø Production har laget store, fargerike veggmalerier på Nærsnes skolen gjennom kunstordning.

Kunst på Nærsnes skole  og elever
Foto: Rektor på Nærsnes skole

Det er gatekunst – eller som på engelsk kalles Street art som er hoveduttrykket. Street art kan ofte komme uten en bestilling, uten lov eller av anonyme kunstnere – eller av kunstnere som har et kallenavn (såkalt pseudonymer). Mange har nok hørt om britiske Banksy og bergenske Dolk? De har blitt verdenskjente for sin gatekunst. I Asker har vi stolte av å ha Frø Production – og bak dette navnet skjuler det seg to dyktige street art kunstnerne, nemlig Rita Rodhin Nyhuus og Lillian Støa.

Etter at FAU og skolen kom med forespørselen før sommeren 2023, om at de ønsket kunst i offentlige rom – og gjerne på de store røde veggene, bestemte kommunens kunstordning seg for å spørre kunstnerne David Stenmarck og Frø Production om de kunne tenke seg å skape store, fargerike veggmalerier på de «nye» tilbyggene som var ferdig i 2019.

David Stenmarck er en godt etablert kunstner og gatekunstner. Han bor på Ås, men har sterke røtter på Nærsnes. Til skolen har han med sin abstrakte og fargerike palett skapt et kunstverk som tar over - og nesten «popper» ut av veggen - og gir skolen et helt nytt liv. Og innimellom «flyr» Frø Production sine fugler og fisker.

Frø Production har gjort flere oppdrag i stor-Asker tidligere, som på det midlertidige torget på Slemmestad, på biblioteket på Sætre, og kunstnerne har også satt store og små spor på låvevegger og i underganger både i Asker, og i resten av landet og utlandet. Med et mer figurative formspråk og gjenkjennbare mennesker, fugler og fisker, utfyller og kommuniserer de godt med Stenmarcks abstrakte former. Som makrellen som plutselige har blitt en slags eventyrlig kombinasjon!

I de tre store veggmaleriene – og den lille oppe under gavlen - har kunstnerne utfoldet fantasien og kreativiteten. De viser at de har god kjennskap til omgivelsene – som nærheten til skogen og Oslofjorden. Dermed har historier fra nærmiljøet og møter mellom menneske og natur blitt flettet inn i hverandre - både i former, figurer og farger. De har jobbet i sammen retning - og med omgivelsene de er i. Og resultatet er virkelig helt fantastisk!

Dette er en kunstform som på 1990-tallet begynte å utfolde seg i nettopp gatene – i storbyer som New York, Berlin og London. På 2000-tallet begynte gatekunsten å gjøre seg gjeldene i Norge også. Det som er street arts store styrke er at det har gjort kunst tilgjengelig for alle!

Gatekunst er ikke en kunstart som kan puttes i en bås – det er ikke A4. Kunstnerne benytter seg ofte av spraymaling – og gatekunst utføres både på frihånd og med sjablonger (utskåret tekst/motiver).

Men det er ingen begrensninger for hvilke teknikker som brukes. Street art trenger ikke å dekke en stor vegg – det kan også være klistremerker, plakater eller buttons, slik elevene lagde i en todagers workshop på skolen.

Avslutningsvis må det nevne en liten detalj, og det er Blåstrupen som sitter i håret til jenten, som Rita har laget. Blåstrupen er en vakker og iøynefallende liten fugl, med en flott sang, og den kan etterligne de merkeligste lyder.

Men er dere klar over at denne fuglen har vært truet med å forsvinne helt – at den er utrydningstruet? I år har de kanskje allerede begynt flyturen sin sørover – for Blåstrupen er en trekkfugl som overvintrer i Asia og Afrika.

Men når den kommer tilbake i mai, så må vi passe på at det er nok insekter, blomster, skog og villnis slik at den overlever og trives godt her i nabolaget.

Les mer om prosjektet i Askermagasinet.

Stenmarcks enorme veggmaleri på Nærsnes skole. Foto: Jannik Abel