DigiBarnevern - Modulus Barn

Nasjonale fellesløsninger - Lokal dialog og saksbehandling

Illustrasjonsbilde

Kort fortalt

Asker kommune har fra 2016 deltatt i det nasjonale samarbeidsprosjektet DigiBarnevern. Hovedmålet har vært etablering og anskaffelse av nye felles digitale løsninger mellom syv samarbeidskommuner på vegne av kommunenorge, KS og den statlige aktøren Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

Eksempelvis var Asker kommune den første norske kommune som tok i bruk Nasjonal portal for bekymringsmelding i barnevernet i 2020. Nå er Asker kommune den siste av samarbeidskommunene som er i ferd med å implementere den kommunale saksbehandlingsløsningen.

Saksbehandlingssystemet Modulus Barn er en av fellesleveransene i DigiBarnevern, og som gjennom 2024 skal implementeres i Asker kommune.

Modulus barn er utviklet i samarbeid med Netcompany og lanseres i Asker kommune i september 2024.

Formål

En av DigiBarneverns målsetninger er å bidra til mer åpenhet i barnevernet, der det skal tilrettelegges for direkte kommunikasjon og samhandling med barn, unge og foresatte.

Tilsvarende har Asker barnevernstjeneste behov for å bedre samhandlingen og kommunikasjonen med andre, for eksempel med barn og familier eller meldere av bekymringsmeldinger.

Løsningen skal gi ansatte og ledere i det kommunale barnevernet støtte til saksbehandling, styring og samhandling, og bidra til økt kvalitet, effektivitet og forsvarlighet.

Påfølgende utvikling av digitale innbyggertjenester skal gi barn, unge og foresatte innsyn i egne dokumenter i en barnevernssak og gjøre det enklere å kommunisere digitalt med ansatte i barnevernet.

Status i prosjektet pr. 1.kvartal 2024

  • Oppstartsmøte og gjennomgang av detaljert plan for implementing av Modulus barn er gjennomført i desember.
  • Lansering av løsningen er planlagt til september 2024 i Asker kommune. Implementeringen vil vare gjennom hele 2024.

Se mer

Kontaktperson:

Line Eidstad
Telefon: 41 46 53 22
E-post: