Digitalt tilsyn for hjemmeboende

Digitalt tilsyn med kamera som et vindu fra hjemmetjenesten inn til brukerne.

Illustrasjonsbilde

Kort fortalt

Hjemmetjenesten kan benytte digitalt tilsyn med kamera som et vindu inn til brukerne. Besøk kan gjennomføres planlagt, hendelsesbasert eller kontinuerlig:

  • Planlagt tilsyn skjer til faste, avtalte tider.
  • Hendelsesbasert tilsyn utløser et varsel brukeren beveger seg ut av en definert sone. Sensorer i kameraene kan gi varsler om situasjoner som er viktige å følge opp hos hver enkelt innbygger.
  • Kontinuerlig tilsyn gjør det mulig for én tjenesteutøver å våke over flere brukere samtidig.

Formål

For å få en bedre forståelse av fordeler og ulemper med en slik tjeneste, skal Asker kommune prøve ut eller pilotere tjenesten for utvalgte innbyggere som har trygghetsalarmtjeneste

  1. Etter at innbygger har varslet ved hjelp av trygghetsalarm-smykket, kan operatør på responssenteret, via kamera bedre avklare situasjon hos bruker og være tryggere på beslutning om det er behov for utrykning eller ikke.

  2. Dette kan igjen redusere antall unødige utrykninger for hjemmetjenesten. Det er også ønskelig å undersøke om kamerabasert sensorteknologi kan gi bedre og riktigere varsling enn med andre sensorer, og om kamera kan erstatte andre teknologier. 

  3. Avklaring ved hjelp av kamera vil være et supplement til trygghetsalarmtjenesten, og vil kunne tilbys innbyggere etter en vurdering. Eksempler på inklusjonskriterier kan være: kognitiv svikt, fallfare, døgnforvirring, vandring og forstyrring av fysiske tilsyn.

Erfaringene fra piloteringen skal danne et bedre beslutningsgrunnlag for hvordan denne type tjenester bør utformes for at de skal fungere på en god og forsvarlig måte for innbyggere og ansatte.

Status i prosjektet per desember 2023

  • ??

Se mer

Kontaktinformasjon

Lisa Kristine Hagen
Telefon: (+47) 930 89 584
E-post: