Kort fra kommunestyremøtet 9. april

Kort fortalt

Områdeplan for Tofte, regulering av 485 boliger på Landås, plan for 20 boenheter på Bispen og en revisjonsrapport var blant sakene i kommunestyret tirsdag.

Det var også en interpellasjon om vold i nære relasjoner som ble svart ut av ordfører.

Viktig områdeplan for Tofte vedtatt

Kommunestyret vedtok tirsdag områderegulering for Tofte sentrum nord, og Tofte industriområde. Planen legger til rette for utvikling av næring, industri, sentrumsutvidelse og friområder langs sjøen. Planen er utarbeidet av Norconsult på oppdrag fra Statkraft og Asker kommune.

• Tofte er et viktig lokalsenter i Asker. Områdeplanen for Tofte legger til rette for fremtidsrettet næring og industri syd i kommunen. Det betyr flere arbeidsplasser og spennende utvikling av området. Og utviklingen skal skje på en forutsigbar måte som ivaretar interessene til naboer og natur-, kultur-, og friluftsverdier på Tofte. Områdeplanen omfatter også en fremtidig utvidelse av Tofte sentrum mot nord. Veldig spennende, sier ordfører Conradi.

Cellulosefabrikken på Tofte ble lagt ned i 2013. Statkraft vil ha ny virksomhet inn på industritomta. Silva Green Fuel er et selskap som har utviklet en ny produksjonsmetode for avansert bioolje. Avansert bioolje utvinnes av restmaterialer fra skog- og treforedlings industrien. Silva Green Fuel er eid av Statkraft. Planforslaget er tilpasset utvikling av flere produksjonslinjer for avansert bioolje på Tofte.

• Utvidelsen av Tofte sentrum skal spille videre på stedets unike karakter og binde sentrum tettere opp mot sjøen. Planen omfatter offentlig torg og møteplasser mellom utadrettede virksomheter, kultur og aktivitetstilbud. Det skal også bli tilrettelagt for en hurtigbåtterminal i planområdet, sier Conradi.

Se saken her.

Legger til rette for boliger på Bispen

Kommunestyret vedtok detaljregulering for 20 boenheter på Bispen, øst for Statkrafttomta på Tofte - forutsatt at man velger å bygge rekkehus.

Planforslaget viser et hyggelig nabolag som ligger tett på sjøen, men utenfor strandsonen. Bebyggelsens synlighet fra sjøen og privatisering av strandsonen har vært sentrale tema i både planarbeidet, tidligere behandling og i høringen på Tofte.

Vedtok plan for 485 boliger på Landås

Kommunestyret vedtok tirsdag detaljregulering for Landås. Planen omfatter 485 boliger.

Dette er en del av områdeplanen for Høn-Landås som til sammen omfatter ca 1500 boliger og omfatter 8 boligfelt på Landås og 10 boligfelt på Høn.

• Dette er viktige planer for den omfattende og viktige utvidelsen av Asker sentrum ved Høn-Landås. Området ligger sentrumsnært, og det vil bli enklere å komme til Asker sentrum/Høn stasjon til fots - eller med sykkel - enn med bil, slik planene viser. Det blir gjennomgang for fotgjengere og syklister gjennom samtlige felt - med kort vei videre til Asker sentrum og Høn stasjon, sier ordfører.

Det er også planlagt nærsenter syd for det gjeldende planområdet med forretninger, barnehage, skole og flerbrukshall. Det blir også tilrettelagt for gangveier, smett og stier som kobler seg til viktige målpunkt, bl.a. friluftsområdene i nord (Jansløkkajordene).

• Utviklingen på Høn-Landås er i tråd med kommunens klimamål. Det vil gi et sentrumsnært og attraktivt boligområde som er godt tilpasset familier så vel som enslige, dvs. alle aldersgrupper, sier hun.

Se saken her.

God økonomistyring og kontroll, men forbedringspunkter

Kommunestyret behandlet tirsdag kontrollutvalgets rapport fra forvaltningsrevisjon av økonomistyringen. Rapporten, laget av Deloitte, er basert på en gjennomgang av Asker kommunes system for økonomistyring og hvorvidt dette systemet bidrar til å sikre effektiv kontroll og drift.

Hovedkonklusjonen i rapporten er at det meste er på plass, og at Asker kommune, ifølge rapporten, har etablert en økonomistyring som langt på vei bidrar til å sikre effektiv kontroll og drift. Revisjonen sier også at det i stor grad er på plass system og rutiner for utarbeidelse av budsjett, som legger til rette for at kommunens virksomheter kan arbeide etter budsjetter som er realistiske, fullstendige og oversiktlige. Revisjonen mener også at kommunen i stor grad har etablert system og rutiner for økonomistyring og økonomisk rapporten. Det er gode rutiner for hyppig økonomisk rapportering internt i administrasjonen og til de folkevalgte. Revisjonen mener videre at kommunen har satt i verk flere viktige tiltak for å sørge for at lederne med resultatansvar får opplæringen de trenger knyttet til arbeidet med økonomi.

Kontrollutvalgets leder presiserte at rapporten har identifisert fire forbedringspunkter. Kommunestyret vedtok, basert på revisjonsrapporten, å be kommunedirektøren om:

• å sikre at risikovurderinger knyttet til arbeidet med å utarbeide budsjett dokumenteres.
  • å etablere rutiner som gir mer konkret veiledning knyttet til avvikshåndtering og avviksanalyser
  • å sikre at alle ledere får økonomistøtte etter sitt behov
  • å sette inn tiltak for å øke kompetansen knyttet til budsjett og økonomistyring for de lederne som trenger det, særlig på avdelingsledernivå, for eksempel knyttet til detaljbudsjettering, analyse og prognoser

Se saken her.

Interpellasjon om Vold i nære relasjoner

Kommunestyret behandlet også en interpellasjon om vold i nære relasjoner, som ordfører svarte på.