Spørsmål fra Janne Grøttumsbråten (Sv) om Asker og Bærum legevakt

Spørsmål fra Janne Grøttumsbråten (Sv)

Melder på bakgrunn av varsling fra tillitsvalgte og oppslag i lokale medier inn et spørsmål vedrørende situasjonen ved Asker og Bærum legevakt om hva Asker kommune eventuelt gjør for å bedre situasjonen, samt en orientering om hvor i prosessen Asker kommune nå er i forhold til en utredning av egen legevakt for innbyggere i gamle Asker som ordfører tidligere har varslet.

Svar fra ordfører Lene Conradi

Jeg videreformidler svar fra kommunedirektøren:

Bærum kommune er ansvarlig for driften av Legevakten Asker og Bærum som er lokalisert til Bærum sykehus. Asker kommunen har inngått en avtale om kjøp av legevaktstjenester iht. lov, forskrift og retningslinjer for kommunale legevakter. Det er avtalt regelmessige møter for dialog og kontraktsoppfølging.

Fellesnemda for arbeidet med sammenslåingen av Asker, Hurum og Røyken kommuner vurderte selskapsformer og interkommunalt samarbeid, blant annet krisesenter, barnevernsvakt og legevakt, som er drevet som en vertskommuneløsning med Bærum kommune.

De to førstnevnte tjenestene er avklart og det er inngått nye avtaler, mens legevakttjenestene ved Bærum sykehus skal utredes av begge kommunene i løpet av denne valgperioden frem til høsten 2023. Det kan bemerkes at Bærum kommune har vedtatt å utrede en mulig ny legevaktsordning sentralt i Sandvika som et evt. supplement til dagens løsning ved Bærum sykehus.

Asker kommune har en god legevaktsdekning med Bærum legevakt, Bråset legevakt og en privat legevakt i Asker sentrum (Dr dropin). Det er også slik at legevaktens virksomhet må sees i sammenheng med kommunenes fastlegeordning hva gjelder bemanning, tilgjengelig, kapasitet og oppgaveløsning.

Kommunedirektøren har vært i kontakt med Bærum kommune og legevakten etter oppslaget i lokalavisen som det vises til. Det ble gjennomført et møte den 26. januar vedrørende forbedringstiltak ved legevakten.

Følgende temaer er diskutert og er under oppfølging i dialog med de plasstillitsvalgte:

• Evaluering av driften ved legevakten og drøfting av mulige forbedringsområder.
  • Sørge for en forsvarlig drift- av legevaktstjenestene og dokumentere dette.
  • Kommunikasjon- og informasjonstiltak rettet mot innbyggerne for en riktig bruk av fastleger og legevakt
  • Bemanningsplan og utredning av modeller for nye arbeidsturnuser som sikrer god kontinuitet og kapasitet, med lokale tillitsvalgte for fastlegene i Asker og Bærum kommuner