Ofte stilte spørsmål - Vigilo

Pålogging

Hva er Vigilo - og hva brukes Vigilo til?

Kommunikasjon mellom hjem og barnehage/skole

Hvordan sender jeg meldinger til barnehagen/skolen i Vigilo?

Ta kontakt med barnehagen, SFO eller skolen for veiledning.

Se også veiledninger på Vigilos hjelpesenter:

Send meldinger i Vigilo-appen: 

https://vigiloskole.zendesk.com/hc/no/articles/360018860393--App-Send-melding 

Send meldinger i foreldreportalen i  nettleser: 

https://vigiloskole.zendesk.com/hc/no/articles/360022572193--Web-Send-melding-

Hvorfor får jeg ikke opp barnet mitt i Vigilo?

Dette skyldes enten at du som foresatt ikke riktig registrert i Vigilo, eller at du har blitt deaktivert fra kommunikasjonsløsningen. Ta kontakt med den barnehagen/skolen der barnet går.

Barnehagen/skolen har bedt meg om å gi samtykke. Hvor finner jeg disse?

For å gi samtykke, må du logge på Vigilo i en nettleser.

Se også veiledning på Vigilos hjelpesenter.

Gi samtykke i foreldreportalen i nettleser:

https://vigiloskole.zendesk.com/hc/no/articles/360009627739

Jeg har tekniske problemer med Vigilo-appen. Hvem tar jeg kontakt med?

Ta kontakt med Vigilo kundesupport.

Hvilken nettleser bør jeg bruke når jeg skal logge inn i Vigilo?

Google Chrome er nettleseren som er anbefalt for bruk av Vigilo. Bruker du andre nettlesere kan det være funksjonalitet som ikke fungerer slik den skal.

Hvordan sender jeg meldinger til privat barnehage/skole (f.eks. Steinerskolen)?

Selv om noen private barnehagene/skolene bruker Vigilo, er det ikke den samme kommunikasjonsplattformen som kommunen. Ta kontakt med barnehagen/skolen på annen måte for å få veiledning.

Barnet mitt bytter barnehage/skole. Når kan jeg sende meldinger i Vigilo til den nye barnehagen/skolen?

Når barnet ditt har begynt i den nye barnehagen/skolen, vil du kunne sende og motta meldinger.

Søknad om barnehageplass

Hvor søker jeg om barnehageplass til barnet mitt?

For å kunne søke barnehageplass, må du logge på Vigilo i en nettleser. Bruk Chrome nettleser. Klikk deg inn på denne lenken: https://web-parent.prod.vigilo-oas.no/start-application/asker.

Jeg har ikke norsk personnummer. Kan jeg allikevel søke barnehageplass?

Det er mulig å bruke D-nummer for å søke barnehageplass. Dersom du verken har norsk personnummer eller D-nummer, må du ta kontakt med kommunen sentralt. Din søknad vil da bli lagt inn manuelt

Jeg får ikke søkt om barnehageplass for barnet mitt. Hva kan være feil?

Den andre foresatte kan ha søkt plass for barnet. Det er kun mulig med én søknad for barnet.

SFO

Hvor melder jeg på barnet mitt til SFO?

For å kunne melde på barnet ditt til SFO, må du logge på Vigilo i en nettleser. Bruk Chrome nettleser og logg deg inn med ID-porten. Når du har logget deg inn, skal du få opp barnet ditt øverst i venstre hjørne. Klikk på det barnet du vil søke plass for. I feltet under får du opp flere klikkbare felt. Velg “Søknader”.

Se også veiledning på Vigilos hjelpesenter: 

Melde på barn til SFO i foreldreportalen i nettleser:

https://vigiloskole.zendesk.com/hc/no/articles/360010495780--Web-SFO-s%C3%B8knad-

Jeg får ikke meldt på barnet mitt på SFO. Hva kan være feil?

Flere ting kan være feil: 

  • Den andre foresatte kan ha søkt plass for barnet. Sjekk derfor med den andre foresatte om barnet er påmeldt allerede. 
  • Det er ikke åpnet for påmelding. Dersom påmelding ikke er åpnet, vil du ikke kunne velge hvilket SFO-tilbud du ønsker for ditt barn. Du må da ta kontakt med din SFO-enhet
Jeg har ikke norsk personnummer. Hvordan melder jeg på barnet til SFO?

Ta kontakt med SFO-enheten ved barnet sin skole. SFO-enheten håndterer påmeldingen manuelt.

Jeg har ikke BankID. Hvordan får jeg logget meg inn i Vigilo?

For å logge på Vigilo, trenger du tilgang til BankID. Dersom du ikke har dette, ta kontakt med skolen. Kommunikasjon må da foregå på annen måte enn via Vigilo. Dersom du vil søke SFO-plass eller si den opp, ta kontakt med din enhet.

Jeg har søkt plass på feil SFO-enhet – eller valgt feil SFO-år. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med din SFO-enhet. De kontakter rett enhet for å få slette det som ble feil.

Hvordan sier jeg opp plassen i SFO?

Logg deg inn i Vigilo i en nettleser på en PC, Mac eller Chromebook. (NB! Ikke i Vigilo-appen!). Velg det barnet du vil si opp plassen for, og klikk på menyvalget «SFO-plass». Du vil få opp en knapp med teksten «oppsigelse» til høyre i skjermbildet. Fyll inn dato for oppsigelse. Oppsigelsesdato er den siste dagen barnet skal gå i SFO. NB! Vær obs på at det er 2 måneders oppsigelsestid.

Jeg ønsker å endre SFO-plassen. Hvordan gjør jeg dette?

Logg deg inn i Vigilo i en nettleser (NB! Ikke på app!). For å endre SFO-plassen må du først si opp plassen, og deretter søke ny.

Mitt barn har spesielle behov, og går i 5. klasse. Barnet trenger plass i SFO. Hvordan går jeg frem?

Ta kontakt med din SFO-enhet.

Hvem tar jeg kontakt med dersom jeg lurer på noe om SFO-plass?

Ta kontakt med din SFO-enhet.

Redusert betaling (barnehage/SFO)

Hvor søker jeg om redusert betaling for barnehageplass eller SFO-plass?

For å kunne søke om redusert betaling, må du logge på Vigilo i en nettleser. Bruk Chrome nettleser og logg deg inn med ID-porten. Se etter navnet ditt øverst til høyre (NB! Ikke barnets navn). Klikk på navnet ditt, og du vil få opp redusert betaling i menyvalg på venstre side. Se også kommunens hjemmeside for mer informasjon om redusert foreldrebetaling. (legge inn lenke til SFO-sidene med utfyllende info)

Se også veiledning på Vigilos hjelpesenter: 

Søke redusert betaling i foreldreportalen i nettleser:

https://vigiloskole.zendesk.com/hc/no/articles/360011603339--Web-S%C3%B8ke-om-redusert-betaling

Jeg har to barn i SFO og et barn i barnehage. Må jeg sende tre søknader om redusert betaling?

Nei, du sender en samlet søknad for de to barna som går i SFO, og en søknad for det barnet som er i barnehage. Grunnen er at det er forskjellige regler og satser for barnehage og SFO.

Jeg har ikke PC. Får jeg allikevel søkt om redusert betaling?

Det er mulig å bruke Chromebook, Mac og Ipad. Sørg for at nettlesere er oppdaterte. Dersom du opplever vanskeligheter med å komme videre i prosessen, slett nettlogger og informasjonskapsler på din digitale enhet. Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å søke om redusert betaling i Vigilo-appen. Det er kun mulig å søke redusert betaling på nettsiden til Vigilo.

Hva skjer dersom jeg ikke legger ved nødvendig dokumentasjon til søknaden om redusert betaling?

Du vil da få avslag på søknaden.

Jeg får ikke søkt om redusert betaling. Hva kan være feil?

Barnet må ha fått innvilget plass i barnehage/SFO før du kan søke om redusert betaling.

Fakturering

Jeg har spørsmål om fakturering. Hvem tar jeg kontakt med?

Ta kontakt med din barnehage/SFO-enhet.