Mepex Consult AS vant Bærekraftsprisen 2024

Bærekraftsprisen i Asker kommune ble delt ut under Den Store Sirkulærkonferansen 14. mai, og ordfører Lene Conradi stod for overrekkelsen.

Mepex Consult AS er vinnere av årets Bærekraftspris 2024.
Mepex Consult AS er vinnere av årets Bærekraftspris 2024. Foto: Norsk Senter for Sirkulær Økonomi

- Det er en glede å dele ut Asker kommunes bærekraftspris til en askerbedrift som i over 30 år har jobbet for å samle inn kunnskap og data om avfall, sier ordfører Lene Conradi.

- Denne kunnskapen er verdifull både for oss i kommunen og for næringslivet vårt, slik at vi kan utnytte ressursene våre bedre og få til nye sirkulære løsninger, sier hun.

Prisvinneren mottar en premie på 25 000 kroner som skal bli brukt til videre utvikling av bedriften. Prisen skal hedre næringslivet for viktige bidrag til en positiv utvikling i Asker.

Juryens begrunnelse for årets bærekraftspris

Juryen har valgt følgende begrunnelse for årets bærekraftspris, basert på informasjon fra nominasjonen og ellers offentlig tilgjengelig informasjon:

Prisvinneren har i over 30 år vært en katalysator for endring mot en mer bærekraftig bruk av ressursene i samfunnet. De har vært pådrivere og pionerer for å få til konkrete endringer som tar bedre vare på jordas miljø og naturressurser.

Virksomheten har et ledende fagmiljø, med en god kombinasjon av kvinner og menn i ulik alder. De er opptatt av å være en inkluderende og endringsvillig bedrift, gjennom:

• ansettelse av medarbeidere som er på omskolering og trenger arbeidserfaring
  • insentiver for de ansatte til å bli mer bærekraftige, særlig i forhold til transport
  • egen firmabil/el-bil for de ansatte til bruk i jobben
  • kontinuerlig jobbing med måling av resultater og miljøforbedring og de er ISO90001 og 14001 sertifisert

Virksomheten har et klart samfunnsoppdrag der de også bistår andre organisasjoner med å nå sine miljømål, gjennom blant annet:

• detaljerte analyser av avfallsstrømmer, avfallsmengder og sporbarhet
  • digitale løsninger for klimaregnskap og andre analyser som gir kundene oversikt og verktøy for å redusere sine klimaavtrykk
  • rådgivning om sirkulære løsninger for kommuner og bedrifter
  • prosjektledelse ved utbygging av sorterings- og gjenvinningsanlegg

Som et miljørådgivningsselskap jobber de tett mot myndighetene og bistår med implementering av nytt regelverk og gode løsninger for realisering av en sirkulær økonomi. Prisvinneren er svært miljøengasjert og har basert hele sin virksomhet på bærekraft, sirkulær økonomi og grønn konkurransekraft.

Vinneren av Asker kommunes bærekraftspris for 2024 og en sjekk på 25 000,- kr er Mepex Consult AS.

Mangfold av kandidater

I år ble 17 bedrifter nominert til prisen, og 13 av de nominerte bedriftene tilfredsstilte vurderingskriteriene for prisen.

Om Bærekraftsprisen

Prisen deles ut årlig, og skal vurderes for bedrifter som har greid å operasjonalisere innenfor Asker kommunes fire endringsområder:

Sosial ulikhet gjennom for eksempel å styrke levekår, motvirke utenforskap og fremme sosial inkludering.

Transport og mobilitet gjennom for eksempel å jobbe konkret med smartere løsninger for transport og mobilitet med ansatte, i selskapets forretningsmodell eller i samfunnet.

Forbruk og ressursforvaltning gjennom for eksempel å implementere sirkulære forretningsmodeller i egen drift, for kunder eller for samarbeidspartnere.

Digitalisering og smart bruk av teknologi i samfunnsutviklingen gjennom for eksempel å utvikle smart datahåndtering som styrker egne og andre aktørers mulighet for å gjøre bærekraftige valg.

Les mer om Bærekraftsprisen og vurderingskriteriene her.

Tidligere prisvinnere

Bergans, 2023