- Nå må vi bruke utestemme for å sikre ny E18 helt til Drengsrud

Ordfører Lene Conradi  snakker om E18
Foto: Asker kommune

- Det er både svært skuffende, og ganske provoserende, at regjeringen har tatt videreføring av ny E18 ut av prioriteringslisten i Nasjonal Transportplan, men nå skal vi gjøre alt i vår makt for likevel å sikre ny E18 helt til Drengsrud, sa ordfører Lene Conradi på et NTP og ny E18-møte i regi av Asker Næringsforening og kommunen onsdag kveld.

Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 ble lagt fram den 22. mars. Der kom det fram at store deler av ny E18-prosjektet var tatt ut av NTP. Rundt 30 representanter fra det lokale nærings- og kulturlivet stilte opp da Asker næringsforening sammen med Asker kommune inviterte til møte om Nasjonal transportplan og E18 Vestkorridoren på RE Gründerhus i Asker sentrum. Etter introduksjon fra Steinar Bustad, daglig leder i Asker Næringsforening, holdt ordfører Lene Conradi en appell før kommuneplansjef Tor Arne Midtbø holdt et foredrag om det helhetlige transportsystemet ny E18 Vestkorridoren er. Deretter var det spørsmål, innspill og kommentarer fra salen.

Oppfordrer til bruk av utestemme

Få andre tettsteder enn Bærum og Asker, har en motorvei som går tvers gjennom sentrum og slik deler kommunen.

- Vi kan ikke leve med den usikkerheten som regjeringen skaper ved å ta prosjektet ut av NTP. Ny E18 Vestkorridoren er det største samferdselsprosjektet som binder landet vårt sammen. Prosjektet er viktig for næringslivet, og Asker næringsforening har, med møtet onsdag kveld, tatt et fint initiativ for å samle næringslivet i denne saken. Jeg oppfatter at det er stort engasjement i det lokale næringslivet for å sikre videreføring av prosjektet. Vi er enige om at det dreier seg om mennesker, næringsliv, trafikkavvikling, kollektivtrafikk, om by- og stedsutvikling og om miljø, sier hun.

NTP skal behandles og vedtas i Stortinget i juni. Det er blant annet høringer allerede den 11-12/4 i Transport og kommunikasjonskomiteen i forbindelse med komiteens behandling av saken.

- Dette betyr at det fortsatt kan være et håp om videreføring av ny E18 Vestkorridoren. Jeg oppfordrer derfor næringslivet og alle andre interessenter til å bruke utestemme, slik en av deltakerne foreslo i møtet, og kjempe for at vi får på plass dette helhetlige transportsystemet til beste for mennesker, miljø, mobilitet, by- og tettsteds-, bolig- og næringsutvikling i kommunen vår, sier hun.

- Vi må nå stå på sammen for å sikre planleggingsmidler til parsell 2 gjennom Bærum og midler til regulering av parsell 3 helt fram til Drengsrud og under Asker sentrum, sier hun.

Svikter transportnæringen og snur ryggen til Bærum og Asker

Ny E18 Vestkorridoren har ligget inne i gjeldende NTP 2022-2023. Og alle kan se at første etappe er under full utbygging fra Lysaker til Ramstadsletta. Det er helt utrolig at regjeringen nå varsler bråstopp, reverserer planer og legger prosjektet i en utviklingsportefølje uten forpliktelser eller finansiering til planlegging, sier ordføreren.

- Vi opplever at regjeringen med dette snur Asker og Bærum ryggen. Det er ikke i tråd med de lovnadene vi har fått tidligere, og de svikter transportnæringen som er avhengig av en effektiv transportåre, sier hun.

Nødvendig for tettsteds- og næringsutvikling

Asker kommune er avhengig av at ny E18 Vestkorridoren blir fullført helt til Drengsrud. Ny E18 betyr ny motorvei med tunneler, miljølokk og støyskjerming, god framkommelighet for buss, sykkelvei, kollektivterminal i Asker og omlegging av lokalveier gjennom Asker og Holmen.

- Vi mener samfunnsnytten for ny E18 gjennom Asker og Bærum er betydelig, ikke bare med tanke på tidsbesparelse, men også for mennesker, miljø, mobilitet og tettsteds-, nærings- og boligutviklingen i det regionalpolitisk fastsatte bybåndet i et av landets største pressområder, sier hun.

Næringslivet taper 1 milliard i året

En fagrapport fra 2012 (Pöyry 2012) viste at kø- og forsinkelseskostnader påfører næringslivet et beregnet tap på opp mot 1 mrd årlig. De kumulative kostnadene over 20 år er cirka 28 mrd ut ifra 2012-situasjonen.

- Dette er betydelige kostnader vi ikke kan se bort ifra. Et nytt transportsystem E18 Vestkorridoren vil bøte på dette. Vi vet at ny E18 er en viktig Europavei som binder regionene i Norge sammen, sier Conradi.

Uten midler til planlegging og regulering settes stedsutvikling på vent

- Transportsystemet handler om trafikkavvikling, kollektivtrafikk, om by- og stedsutvikling, og om miljø.  Det er få store byer eller tettsteder som har en motorvei tvers gjennom sentrum slik vi har i Sandvika og Asker sentrum. Vi kan ikke ha det sånn. En ny E18 vil også bedre trafikkavviklingen ved Slemmestadveien og Røykenveien, sier hun.

Planleggingsmidler er avgjørende, slik at kommunen kan få på plass regulering av hele traseen fram til Drengsrud, noe som igjen gjør det mulig å utvikle områdene langs traseen.

- Det handler om at vi, uten en avklaring og regulering av ny E18 helt fram til Drengsrud, ikke får frigjort arealer langs traseen til steds-, bolig- og byutvikling. Vi kan ikke finne oss i at helt nødvendig utvikling blir satt på vent i Norges tettest befolkede områder. Jeg mener denne veien må komme og det vil den gjøre. Derfor må vi få sikret planleggingsmidler til parsell 2 og regulering av parsell 3, sier hun.

Les mer om E18