Åpen og tilgjengelig kommune

Digital plattform til booking og bruk av møtearenaer i Asker.

Illustrasjonsbilde

Kort fortalt

Asker kommune ønsker å åpne opp og tilgjengeliggjøre kommunens lokaler, bygg og fasiliteter for innbyggerne, frivilligheten, lokalt næringsliv, uavhengig av kommunale åpningstider.

Anskaffelse av en ny digital innbyggernøkkel inngår som en del av prosjektet.

Formål

Bookingløsningen BookUp skal bidra til å gjøre Asker til en kommune det er bedre å bo og leve i. Ved å åpne opp og tilgjengeliggjøre kommunale lokaler, bygg og fasiliteter uavhengig av kommunale åpningstider, håper vi at det vil bli lettere for alle i Asker kommune å drive med åpne og inkluderende aktiviteter som de brenner for. Sammen kan vi skape de gode møteplassene i våre nærområder.

Muligheten til å låne møterom og aktivitetslokaler har vært tilgjengelig i flere år allerede. Nå jobber vi med å samle alt av utleielokaler og utstyr i én digital bookingløsning. Det langsiktige målet er å åpne opp så mange av Asker kommunes lokaler som mulig. Frem til i dag har flere av lokalene vært lite kjent og bookingprosessen har foregått på ulike måter. Med kommunens bookingløsning kan alle få oversikt over utvalget av lokaler og ressurser, samt ta dem i bruk. I tillegg ønsker vi å forbedre brukerreisen, og effektivisere arbeidet for våre ansatte.

Sjekk gjerne ut hva som er tilgjengelig i dag for lån og leie i bookingløsningen vår på booking.asker.kommune.no.

Status i prosjektet per august 2024

2024: Hva jobber vi med å få til?

  • Kulturarenaer, blant annet Venskaben, Festsalen, Bjørn Carlsen rommet og Radar Kafé. I tillegg vil noen ungdomslokaler leies ut til barnebursdager.
  • Innbyggere kan enkelt søke om å få tildelt faste tider (sesongbooking) på innbyggertorgene.
  • I løpet av våren 2024 startet vi å se på hvordan vi kan åpne opp og tilgjengeliggjøre skoler, idrettshaller og gymsaler i bookingløsningen. Høsten 2024 starter vi med områdene Heggedal, Vettre og Risenga.
  • Vi ser frem til å gjøre bookingprosessen enklere og mer brukervennlig for innbygger.
  • Bookingløsningen gir mulighet for økt automatisering som kan frigjøre ressurser, gi ansatte en mer effektiv arbeidshverdag. Dette vil muliggjøre at ansatte kan bruke mer tid på de viktige menneskemøtene fremfor administrativt arbeid.

Tidligere i prosjektet:

2023: Hva vi fikk til første året?

  • Først introduserte interne møterom for ansatte på Senter for innovasjon og læring og Katrineåsveien 20 (Gamle Røyken rådhus).
  • Videre tilgjengeliggjorde vi Innbyggertorgene, og selskapslokalene Fagertun og Malerhjemmet.
  • I slutten av 2023 har vi sett på hvordan kulturarenaer kan tilgjengeliggjøres i ny bookingløsning. Vi satser på å være ferdig med arbeidet ved utgangen av 2024.

2022: Anskaffelse og kontraktsinngåelse

  • Våren 2022 lyste Asker kommune ut konkurransen om ny bookingløsning.
  • Høsten 2022 ble konkurransen kjørt med forhandlinger.
  • Desember 2024 signerte Asker kommune og Sem og Stenersen Prokom kontrakt; Asker kommunes nye bookingløsning er BookUp.

Se mer

Kontaktpersoner

Rebekka Figenschou Sorgendal
Telefon: 90 67 57 74
E-post: