Trommeslager Espen Rud er årets kulturprisvinner

Mandag 5. desember ble Asker kommunes kulturpris for 2022 delt ut i Asker kulturhus. Prisen gikk til trommeslager Espen Rud.

Vinner av kulturprisen Espen Rud sammen med Conradi og Bjørnsen.
Espen Rud er vinner av årets kulturpris 2022.

- Det er alltid veldig stas å dele ut denne prisen – det svinger liksom litt ekstra av kulturprisen, noen ganger bokstavelig talt – og noen ganger blir vi nesten litt star struck. Gratulerer så mye med kulturprisen 2022, Espen Rud – og på vegne av Asker kommune og askersamfunnet; tusen takk for all musikk og alt musikalsk engasjement gjennom alle disse årene, sier ordfører i Asker Lene Conradi mens hun deler ut prisen.

Det var utvalget for medborgerskap som kåret Rud til årets kulturprisvinner.

Espen Rud er kjent som en av landets beste trommeslagere. Rud er fortsatt aktiv med ulike spillejobber.

Juryens begrunnelse

"I over 50 år har trommeslager Espen Rud fra Asker vært et kraftverk i norsk musikkliv, og en av jazz-Norges mest sentrale skikkelser.

Espen Rud er født i Asker 29. januar 1948. Han var med i banebrytende band som Svein Finnerud Trio, Terje Rypdals Min Bul og Moose Loose, spilte med Jan Garbarek, Karin Krog, Lillebjørn Nilsen og Radka Toneff, samarbeidet med legender som Dexter Gordon, Mal Waldron og Chet Baker – og har vært en ekstremt viktig musikalsk ambassadør her hjemme gjennom tusenvis av konserter i skoler og barnehager.

Rud kom med i jazzmiljøet i Oslo midt på 60-tallet, hvor han spilte med navn som Ditlef Eckhoff og Knut Riisnæs. Han ble yrkesmusiker fra 1967, begynte på Musikkonservatoriet i 1968 – og spilte i en rekke fremtredende band på 60- og 70-tallet.

I 1983 ble han tildelt Buddy-prisen – før han en periode ble mindre aktiv som utøvende musiker på scenen, og spilte mye for Rikskonsertene.

Han har gjort teaterjobber på institusjonsteatrene, hatt spillejobber i NRK og gitt ut flere plater/album."