Vinner av årets kulturpris er kåret

Asker kommune hedrer Fredrikke Hegnar von Ubisch med årets Kulturpris 2023.  Prisen ble offisielt tildelt på Luciadagen under årets julefest på Asker museum.

Vinner av kulturprisen 2023 er Fredrikke Hegnar von Ubisch
Vinneren av kulturprisen 2023 er Fredrikke Hegnar von Ubisch. Foto: Vibeke Hermanrud/ Asker kommune

- Det er stor stas å få dele ut denne prisen på Asker museums egen julefest – der alle som kjenner Fredrikke og det fantastiske arbeidet hun har gjort for Asker er til stede, innleder kultursjef i Asker kommune, Jan Erik Lindøe.

Fredrikke Hegnar von Ubisch har vært en bærebjelke og en fremragende bidragsyter for utviklingen av Askers kulturliv gjennom flere tiår. Hun mottok anerkjennelsen (som vinner av årets kulturpris) for sitt enestående arbeid og dedikasjon til museet og kulturlivet i Asker.

- Få enkeltpersoner i bygda vår har jobbet så aktivt for å fremme kulturlivet gjennom hele sitt yrkesaktive liv som Fredrikke. Som museumsbestyrer i nærmere 40 år har hun hatt en helt særegen posisjon ved Asker museum, men også i Askers kulturliv. Hun har vært ildsjelen og drivkraften bak museet som vi er så glade i og stolte av, og som bidrar til identitet, tilhørighet og fellesskap på tvers av generasjoner. Gratulerer med velfortjent pris, sier ordfører i Asker, Lene Conradi.

Det er det nye utvalget for medborgerskap som valgte årets kulturprisvinner.

Nominasjonstekst om Fredrikke Hegnar von Ubisch

Fredrikke Hegnar von Ubisch har vært museumsbestyrer på Asker museum siden 1984. I 39 år har hun stått i bresjen for utvikling av det levende, kreative og spennende tilbudet som i sin tid ble grunnlagt av Tilla og Otto Valstad.

Gjennom årlige tiltak for skoleelever i både 4. og 8. klasse, har hun gitt nesten alle som vokser opp i Asker mye kjennskap til "gamle dager" i Asker, med undervisning i gamle håndverk og husholdning, - og, for de eldre elevene, er det laget et undervisningsopplegg som viser hvordan kalk ble utvunnet fra kalkstein og hvordan den kan brukes.

I Fredrikkes tid som bestyrer er museet utviklet med flere nye bygg og funksjoner, som Fusdallåven, som ble flyttet opp i 1990 og tilførte både magasin, kontorer, kafé og en stor utstillingssal. Dette gjorde det mulig å drive museumsvirksomhet med mange flere funksjoner.

Under Fredrikkes ledelse, er museet blitt et levende sted, et samlingssted der det er stadig vekslende utstillinger, ofte med et tydelig Asker-historisk grunnlag, - et sted hvor mange kommer for å møtes til et trivelig formiddagstreff, - og hvor det daglig yrer av barnehagebarn på tur og mange turgåere som nyter den vakre og velstelte hagen.

Museet er, takket være Fredrikkes energiske tilstedeværelse og store nettverk, blitt et av de mest besøkte i Akershus og har fått et godt rykte i museums Norge.

Fredrikke og Asker museum er blitt to faste størrelser som henger tett sammen, og som er på stadig utkikk etter nye utfordringer å strekke seg etter. Etter alle disse årene, der museet har tatt stått i fokus, velger nå Fredrikke å ta ut pensjon ved oppnådd aldersgrense. Vi er mange som ønsker henne lykke til i ny rolle, og som mer enn noe ønsker at hun mottar Asker kommunes Kulturpris for i år.

Om kulturprisen

Hvert år hedrer Asker kommune enkeltpersoner, grupper eller organisasjoner som har gjort en ekstra innsats for kunst- og kulturlivet i kommunen.

Prisen skal være med å anerkjenne en kunstnerisk eller kulturell innsats utover det vanlige. Vinnerne av kulturprisen får et pengebeløp og et kunstverk, fortrinnsvis av en lokal kunstner.