Alternativ jul Asker vant årets frivillighetspris

Mandag 5. november ble Asker kommunes frivillighetspris for 2022 delt ut i Asker kulturhus. Prisen gikk til Alternativ jul Asker.

Vinner årets frivillighetspris
Foto: Asker kommune

- Det er en hyggelig tradisjon å dele ut Asker kommunes frivillighetspris i forbindelse med frivillighetens dag, og det er alltid en stor glede og ære. På vegne av Asker kommune og hele Askersamfunnet; gratulerer til Alternativ jul Asker som mottager av frivillighetsprisen 2022! Tusen takk for deres store og viktige innsats i 10 år. Tusen takk både for julegleden dere sprer, og for hvordan dere samarbeider med og slipper til gode krefter som ønsker å bidra, sier ordfører Lene Conradi og fortsetter;

- Engasjementet og arbeidet deres betyr mye for mange mennesker i lokalsamfunnet vårt, sier Conradi.

Det er utvalget for medborgerskap som kåret Alternativ jul Asker til vinneren av årets frivillighetspris. Det var i år flere verdige kandidater som oppfylte prisens kriterier.

Juryens begrunnelse

Arrangementet i sin nåværende form kom i gang i 2012 som et samarbeid mellom daværende daglig leder Vibeke Glosli i Asker sentrum og Siri Barfod i Skaugum Rotary. Siden den gang har arrangementet på selve julaften blitt gjennomført med disse to damene i spissen for planlegging og gjennomføring. De to damene har byttet på annethvert år på å være til stede, og egne barn og øvrige familie har deltatt inn som frivillige eller bidratt som hjelpere på annet vis.

Årets prisvinnere har virkelig ønsket å bidra slik at andre ikke må sitte alene på julekvelden, selv om det til tider har gått på bekostning av egne familietradisjoner.

I årenes løp har Alternativ Jul Asker huset over 1.600 gjester, og over 500 frivillige har stilt opp som vertskap og gjort en fantastisk innsats. De siste to årene med pandemi har Alternativ jul kjørt «Julebukk» rundt til familier og aleneboende med gaver og en hyggelig smittesikker hilsen på lille julaften og julaften.

Under flyktningkrisen i 2015 organiserte Alternativ jul en utvidet løsning og de inviterte over 300 gjester til julaftenfeiring på Kulturhuset i Asker. Transportselskap stilte med busser for å frakte beboere ved flyktningmottak på Dikemark og Hvalstad til feiringen, og alle fikk gaver av julenissen ved kveldens slutt.

Askerkroen og Lancelot bidrar hvert år med tradisjonell julemat til gjestene på Venskaben. Butikker i Asker sentrum bidrar med gaver som blomster og delikatesser, og flere firmaer dedikerer årets julegave til ansatte til arrangementet. Alle økonomiske gaver benyttes til mat, drikke, pynt, gaver og alt annet som påløper arrangementet. Dette er et hjertevarmt tilbud som særlig har stor betydning for de menneskene i kommunen vår som trenger det aller mest.

Om Frivillighetsprisen

Asker kommune deler hvert år ut en frivillighetspris. I fjor fikk Asle Lien frivillighetsprisen.

Frivillighetsprisens mål er å motivere, synliggjøre og verdsette frivilligheten i kommune. Frivillighetsprisen skal gå til en person, lokal forening eller gruppe som har gjort en ekstraordinær frivillig innsats. Prisen deles ut av ordføreren.

Les mer om Frivillighetsprisen her.