Frivillighetsprisen til Asle Magnus Lien

Årets frivillighetspris for 2021 ble tildelt Asle Magnus Lien, for hans store engasjement på Sætre.

Utfeling av frivillighetsprisen 2021

Kort fortalt

25. november arrangerte Frivillighetsutvalget oppstartsfest for Frivillighetens år 2022 i Teglen kulturkirke. På arrangementet ble blant annet årets frivillighetspris utdelt.

Asker kommune deler hvert år ut en frivillighetspris. Dette har vært gjort i de tidligere tre kommunene siden begynnelsen på 2000-tallet. Årets pris ble tildelt Asle Magnus Lien for hans store engasjement på Sætre. Eksempler på dette engasjementet er blant annet etablering av Hurum Sjakklubb, gjennomføring av bokbad på Sætre Gård med mange kjente forfatternavn, samt at han har tatt initiativ til å starte en prosjektgruppe for å bygge en helt ny friidrettsbane på Sætre.

Han er også leder av Sætre IF Graabeins jubileumskomité - klubben som fyller 150 år i 2022.

Du kan lese mer om prisvinneren under Juryens begrunnelse:

Juryens begrunnelse

Kandidaten med oppvekst på Sætre i Hurum, flyttet i 1985 til Oslo. I 2010 flyttet kandidaten tilbake til hjemstedet, bare noen hundre meter fra der han vokste opp sammen med sin familie. Allerede samme år som kandidaten flyttet tilbake til Sætre begynte han å engasjere seg i lokalsamfunnet, og etterhvert dukket det opp flere avisinnlegg i lokalavisa, med kandidatens signatur.

Men det var først i 2016 kandidaten viste et klart synlig engasjement, og gjennom dette hvor effektivt kandidaten fikk igangsatt sine planer. Et eksempel på dette er etableringen av Hurum Sjakklubb, hvor det tok i underkant av to uker fra idé til gjennomføring, og ytterligere en drøy uke før Hurum Sjakklubb hadde sin første turnering, med over 40 deltakere.

Kandidaten viste seg også som meget effektiv til å skaffe penger til klubben, blant annet gjennom Sparebanken Øst. Kandidaten har også selv bidratt med et femsifret beløp av en viss størrelse, for at Hurum Sjakklubb skal kunne bære seg økonomisk.

I samme år, 2016, på vårparten, ble kandidaten valgt inn til å sitte i styret i Sætre Gårds Venneforening, hvor han viste umiddelbar handlekraft ved å ta de allerede eksisterende forfatterkveldene på «Gården» til å gjøre bokbad. Her har kandidaten vi snakker om gjort bokbad med store navn som Tove Nilsen, Helene Uri, Sigrid Sollund (NRK Dagsnytt 18) to ganger, Gry Blekastad Almås (nå NRKs korrespondent i London), for å nevne noen.

Jørn Lier Horst og Vetle Lid Larsen har også besøkt Sætre Gård, hvor begge ble «hanket» inn av kandidaten selv. I dag, snart seks år senere, pågår disse bokbadene fremdeles. Kandidaten har også gjort bokbad for «Bokhandleren på Tofte» og er KUL012, Asker kommune Side 1 av 2 nylig tilsatt som bokbader ved Asker hovedbibliotek.

I 2020 tok kandidaten initiativ til å starte en prosjektgruppe for å bygge en helt ny friidrettsbane på Sætre, i og med klubbens fantastiske friidrettshistorie. Dette prosjektet pågår fremdeles, men i et noe saktere tempo, siden man er fullt og helt avhengig av andre instanser. Uansett, så er kandidaten en pådriver for at dette, innen overskuelig fremtid, kan få se dagens lys.

I august i år ble kandidaten forespurt om han ville lede Sætre IF Graabeins jubileumskomité, hvor klubben fyller 150 år i 2022, noe han takket ja til. Enkelte «tunger» sier nå at dette arbeidet foregår meget effektivt.

Kandidatens navn er «stadig» å se på trykk i både Røyken og Hurums Avis og Asker og Bærum Budstikke. Det som er den røde tråden i disse innleggene, er kandidatens engasjement for rettferdighet. Han er også kjent for sin til tider skarpe penn, noe som gjør at man er aldri i tvil om hvor kandidaten står.

Frivillig innsats enormt verdifullt

- Gratulerer med en velfortjent pris, sa ordfører Lene Conradi da hun delte ut årets Frivillighetspris, og la til:

- Vi hadde en høytidelig festaften der vi markerte starten på en helt spesiell feiring og hyllest av frivilligkraften, når vi gjennom hele neste år skal sette frivillighet i høysetet. Uten frivilligheten stanser samfunnet opp. Frivilligkraften er den sterkeste, viktigste og mest positive drivkraften i verden. Men frivilligheten er ikke alltid så synlig for andre. Frivilligheten roper ikke høyt om sin egen betydning, enten den er tilstede med robust handlekraft, diskret oppmerksomhet – eller alt i mellom.

- Det å synliggjøre - rope høyt - om den enorme verdien av frivillig innsats og arbeid er viktig, og det skal vi virkelig få frem i frivillighetsåret - enda mer enn ellers! Både for å formidle alt det gode som skjer, men også for å gjøre muligheten til å bli med på laget kjent for flere, avsluttet ordføreren.

Frivillighetens år 2022

Det var i forbindelse med Frivillighetsutvalgets oppstartsfest for Frivillighetens år 2022 i Teglen kulturkirke 25. november at frivillighetsprisen ble delt ut. På arrangementet var nærmere 200 personer fra forskjellige lag, organisasjoner og frittstående frivillige samlet, og publikum fikk med seg et program som var spekket med det ene fabelaktige høydepunktet etter det andre - et arrangement som kulminerte med et kåseri av Bokhandleren på Tofte, Ronnie MAG Larsen og musiker Josefine Winther.

Utdeling av Frivillighetsprisen 2021
 Her ser vi fra venstre Torun Alexandra Johannessen - billedkunstner fra Asker som har laget bildet som ble gitt i gave, prisvinneren Asle Magnus Lien, ordfører Lene Conradi, og Kari Sofie Bjørnsen, leder for  hovedutvalg Medborgerskap.

Ekstraordinær frivillig innsats

Det er privatpersoner og organisasjoner som kommer med forslag til kandidater til frivillighetsprisen. Hovedutvalget for medborgerskap er jury og velger en vinner. Frivillighetsprisen skal gå til en person, lokal forening eller gruppe som har gjort en ekstraordinær frivillig innsats. Frivillighetsprisens mål er å motivere, synliggjøre og verdsette frivilligheten i kommunen.

Prisen består av et kunstverk med plakett, 10 000 kroner, samt heder og ære som en av kommunens prisvinnere.