Høring: Nye regler for elevpermisjon

Den nye opplæringsloven krever at kommunen skal ha en forskrift om elevpermisjon. Forslaget til forskrift er på høring frem til 12. juni.

Kort fortalt

Fra høsten får Norge en ny opplæringslov. Loven inneholder regler som gjelder for skolene og den opplæringen elevene får.

Nå er forslaget til forskrift om elevpermisjon klart.

Elever, lærere, foreldre og alle andre i Asker kommune kan få si sin mening om forslag til nye regler.

Reglene vil bli vedtatt i kommunestyret i september.

Om permisjonsreglene som er på høring

Etter ny lov skal kommunen gi forskrift om permisjon fra opplæringen.

Forslaget til ny forskrift er i stor grad en videreføring av gjeldende retningslinjer. Loven stiller ikke lenger en maksimalgrense om antall dager det kan søkes om permisjon. Kommunedirektøren mener likevel at det er nødvendig å regulere en maksimalgrense i forskriften, og foreslår at dagens grense på inntil ti dagers permisjon videreføres. Disse dagene gjelder totalt per år, og ikke per permisjon. Dette innebærer at man kan søke om permisjon flere ganger per år, men at man maksimalt kan ha ti dager permisjon per skoleår.

Kommunedirektøren foreslår at det som hovedregel ikke innvilges permisjon i perioder der det blir gjennomført statlige kartleggingsprøver, nasjonale prøver, heldagsprøver på ungdomsskolen, eksamener, leirskole og svømmeopplæring.

Det foreslås også at det som hovedregel heller ikke gis permisjon første halvår på 1. trinn og siste halvår på 10. trinn.

Forslaget innebærer en innstramming av eksisterende praksis. Kommunedirektøren bemerker at ordlyden «hovedregel» peker på at det vil være en skjønnsmessig mulighet for skolene å innvilge permisjon i den foreslåtte perioden, men at terskelen for dette bør være ekstra høy.

Ungdomsrådet har behandlet saken, og vedtok følgende tilleggspunkter:

«Ungdomsrådet ber kommunedirektøren inkludere barn og unges mulighet til politisk fravær i grunnskolen i forskrift om permisjon. Her kan man se til barnekonvensjonen, barn og unges rett til medvirkning i samfunnet.

Ungdomsrådet ber kommunedirektøren inkludere permisjon til idrett og sportslige arrangementer siste halvår i tiende klasse i forskrift om permisjon.»

Her kan du se sakspapirer som tilhører høringen.

Si din mening!

Elever, lærere, foreldre, foresatte og alle andre i Asker kommune kan få si sin mening om reglene frem til 12.juni 2024.

Som elev kan du si din mening gjennom klassens representant i elevrådet. Du kan også sende inn din personlige mening.

Vi ønsker blant annet elevenes tanker om disse spørsmålene:

• Er reglene enkle å forstå?
  • Hvilke regler støtter dere og hvilke støtter dere ikke?

Dere står også fritt til å uttale dere om andre ting dere syns er viktige. Alle innspill vil bli vurdert før et endelig forslag til felles regler for skolene i Asker legges fram for og bestemmes av kommunestyret i september.

Høringsfristen er 12. juni 2024

Gi innspill digitalt

Innspillene kan også sendes skriftlig til:
Asker kommune, Katrineåsveien 20, 3440 Røyken
 - eller med e-post til

Merk innspillene med "Høringssvar nye regler for elevpermisjon 24/07537".