Øivind Jorfald fikk kulturprisen 2021

Torsdag 3. mars ble Asker kommunes kulturpris delt ut for 35. gang. Prisen gikk til kunstner og kulturpersonlighet Øivind Jorfald, post mortem. Det var sønnen hans, Torgrim Jorfald, som tok imot prisen.

Ordfører deler ut kulturpris.

- Kulturprisen er én av kun tre kommunale priser som deles ut hvert år, og det sier noe om hvor viktig kultur er for oss som lokalsamfunn. Å gå inn i Øivind Jorfalds galleri var som å komme inn i et lite eventyr, og han har satt spor etter seg og gledet omverdenen med sin varierte kunst, også i nasjonal sammenheng, uttalte ordfører Lene Conradi da hun delte ut prisen.

I fjor ble kulturprisen delt ut digitalt på grunn av korona. Ordføreren er glad for at arrangementet nå kunne gjennomføres fysisk.

- Jeg er utrolig glad for at dette arrangementet skjer, og at vi skal hedre en verdig vinner, sa hun i talen sin.

Utvalget for medborgerskap behandlet sak om tildeling av årets kulturpris i sitt desembermøte, og vedtok enstemmig å gi Asker kommunes kulturpris for 2021 til kunstner Øivind Jorfald post mortem.

Juryens begrunnelse

Prisvinneren, som var bosatt i Asker, var tegner, grafiker, illustratør og animatør.

Fra 1995 drev vinneren et kunstgalleri i Vollen som var vedkommendes faste utsalgssted.

Vedkommende har vært aktiv i Bildende kunstnere i Asker, i å synliggjøre Vollen handelssted og Oslofjordmuseet, og var mye brukt av Asker kommune til innbydelser, julekort mm.

Vinneren var viktig støttespiller til Semiaden i regi av NaKuHel, og Asker Kunstnerdal-utstillingen i regi av Lions Asker. Han har via donering av bilder til auksjon bidratt til å samle inn midler til gode formål og slikt sett tatt del i frivillige lag og foreningers arbeid.

Vedkommende jobbet stort sett med håndkolorerte kobberstikk, litografier og tegninger/akvareller. Han har illustrert flere bøker, særlig barnebøker. Prisvinneren lagde flere tegnefilmer, blant annet «Steinen» som han vant Amandaprisen for i 1990.

Får anerkjennelse

Hvert år hedrer Asker kommune enkeltpersoner, grupper eller organisasjoner som har gjort en ekstra innsats for kunst- og kulturlivet i kommunen. I fjor gikk prisen til Ronnie M.A.G. Larsen, for mange kjent som "Bokhandleren på Tofte".

Prisen skal være med å anerkjenne en kunstnerisk eller kulturell innsats utover det vanlige. Vinnerne av kulturprisen får et pengebeløp og et kunstverk, fortrinnsvis av en lokal kunstner.