1. Innledning
Kjære folkevalgte i Asker kommune!
Takk for at du har tatt på deg å representere innbyggerne i kommunen vår, og være med og utvikle Askersamfunnet. I fellesskap styrer vi etter visjonen vår: «Asker skal sammen skape et nærere, mer aktivt og bærekraftig samfunn med respekt, raushet og nysgjerrighet.» Og det er innbyggerne i Asker og utviklingen av vårt lokalsamfunn som står i sentrum for alt vi gjør.
De folkevalgte organene behandler saker som spenner over brede fagområder. Det krever at vi setter oss inn i informasjon som administrasjonen forbereder for oss. Men det krever også at vi har kunnskap om de ulike regelverkene som legger rammer og mandat for vårt virke.
Denne håndboken er ment som et verktøy til de folkevalgte i Asker kommune. Vi er i en kontinuerlig læringsprosess, og heftet gir relevant og nyttig informasjon til hjelp i politikerhverdagen.
Håndboken gir oversikt over politikere, medlemmene i de ulike organene og reglementene som det er viktigst å kjenne til. Her finner dere også oversikt over administrasjonen, og hvordan Asker kommune er organisert i ulike tjenesteområder. Håndboken inneholder også praktisk informasjon til nytte i hverdagen som folkevalgt i Asker.
Velkommen på laget som folkevalgt i Asker!
Vennlig hilsen Lene Conradi, ordfører
2. Kommunestyrets faste medlemmer
Her finner du oversikten over medlemmer av kommunestyret i Asker kommune.
3. Kommunen
3.1 Det kommunale selvstyret
Det kommunale selvstyret har lenge vært en del av samfunnsordningen i Norge. I 2016 ble det kommunale selvstyret nedfelt i Grunnlovens § 49 andre ledd:
Innbyggerne har rett til å styre lokale anliggender gjennom lokale folkevalgte organer. Nærmere bestemmelser om det lokale folkevalgte nivå fastsettes ved lov. I den nye kommuneloven som ble vedtatt 22. juni 2018 er det lokale folkestyret nedfelt i formålsparagrafen:
Formålet med loven er å fremme det kommunale og fylkeskommunale selvstyret og legge nødvendige rammer for det. Loven skal legge til rette for det lokale folkestyret og et sterkt og representativt lokaldemokrati med aktiv innbyggerdeltakelse.
Norske kommuner er generalistkommuner. Det innebærer at alle kommuner skal imøtekomme de samme kravene, uavhengig av innbyggertall, bosettingsstruktur eller andre kjennetegn. Kommunene er egne rettssubjekter og har en negativ avgrenset kompetanse. Det innebærer at kommunene på eget initiativ og ansvar kan påta seg oppgaver og ta beslutninger ut fra lokale behov og ønsker, så lenge det ikke er i strid med annen lovgivning. Staten styrer kommunene gjennom budsjettvedtak i Stortinget, og gjennom lover og forskrifter.
3.2 Asker kommunes verdier og visjon
Da samfunnsdelen av kommuneplan for Asker 2020-2032 ble behandlet av kommunestyret
9. juni 2020, ble Asker kommunes verdier og visjon vedtatt samtidig.
Verdier
Det er utformet fire verdier for Asker kommune. Verdiene skal utgjøre kjernen i kommunens identitet, være en rettesnor og være styrende for måten kommunen kommuniserer og prioriterer. På denne måten gir verdiene klare føringer for utviklingen av den nye kommunen.
De fire verdiene er:
- Raus
- Nær
- Modig
- Skapende
Raushet er toleranse og respekt for ulikhet, åpenhet, inkludering og mangfold, sjenerøsitet, anerkjennelse, oppmuntring, engasjement og viljen til å delta.
Nærhet er identitet og tilhørighet, tilstedeværelse, tilgjengelighet, korte avstander, samskaping og involvering, samarbeid og partnerskap.
Modig er å prøve ut nye ideer, anerkjenne entreprenørvirksomhet og innovasjon, gjøre ting på andre måter, se andre løsninger, være uredd, stå opp for meninger.
Skapende er nytenkning, kreativitet, prosesser, oppfinnsomhet, dynamikk, foretaksomhet, handlekraft, initiativ og dristighet.
Visjon
«Asker skal sammen skape et nærere, mer aktivt og bærekraftig samfunn med respekt, raushet og nysgjerrighet».
Visjonen er en framtidsrettet beskrivelse av hvordan kommunen ønsker å bli. Visjonen tar opp i seg ønsket om å skape et nært, aktivt og bærekraftig lokalsamfunn der alle må bidra til fremtidens Asker.
3.3 Asker kommune og FNs bærekraftsmål
Asker kommune har valgt å legge FNs bærekraftsmål som rammeverk for utviklingen av den nye kommunen. Seks av bærekraftsmålene er spesielt utvalgt. Disse målene er:
Mål 3: God helse
«Sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder»
Mål 4: God utdanning
«Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle»
Mål 9: Innovasjon og infrastruktur
«Bygge solid infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og bidra til innovasjon»
Mål 11: Bærekraftige byer og samfunn
«Gjøre byer og bosettinger inkluderende, trygge, motstandsdyktige og bærekraftige»
Mål 13: Stoppe klimaendringene
«Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem»
Mål 17: Samarbeid for å nå målene
«Styrke gjennomføringsmidlene og fornye globale partnerskap for bærekraftig utvikling»
4. Politisk ledelse og praktisk info
4.1 Politisk struktur
Alle folkevalgte organer opprettes av kommunestyret, som også velger medlemmer og varamedlemmer. Det er vedtatt egne reglementer for alle folkevalgte organer, som beskriver sammensetning, mandat og oppgaver. Oversikt over reglementene finner du bakerst i håndboken.
Ordfører
Ordføreren er møteleder i kommunestyret og formannskapet. Ordføreren er rettslig representant for kommunen og underskriver på kommunens vegne hvis ikke myndigheten er tildelt andre.
Ordføreren har møte-, tale- og forslagsrett i alle kommunale folkevalgte organer.
I kontrollutvalget har ordføreren møte- og talerett. Ordføreren har bare stemmerett i organer der han eller hun er valgt medlem. Ordføreren kan la et annet medlem av kommunestyret representere seg i de organene som han eller hun ikke er medlem av.
Kommunestyret har gitt ordføreren myndighet til å
- treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning i sommerferien
- treffe vedtak i hastesaker etter kommuneloven § 11-8 første ledd
Ordførers myndighet fremgår av delegeringsreglementets kapittel 7.
Kommunestyret
Kommunestyret er kommunens øverste politiske organ. Kommunestyret velges av kommunens stemmeberettigede innbyggere for en fireårsperiode. De treffer vedtak på vegne av kommunen, så langt ikke annet følger av lov eller delegeringsvedtak.
Kommunestyret har det øverste tilsyn med den kommunale forvaltningen og kan forlange enhver sak lagt frem for seg til orientering eller avgjørelse. Kommunestyret kan også omgjøre vedtak truffet av andre folkevalgte organer, kommunedirektør eller andre med delegert myndighet, i samme utstrekning som disse selv kunne ha omgjort vedtaket.
Kommunestyret i Asker har 55 medlemmer.
Kommunestyret kan delegere sin myndighet til:
- Ordfører
- Faste utvalg
- Kommunedirektør
Her finner du kommunestyrets medlemmer.
Kommunestyresekretærer:
Mikkel Hveding Ersdal
E-post: Mikkel.hveding.ersdal@asker.kommune.no
Tlf.: 99 45 51 42
Protokollfører i kommunestyret er Trine Groven.
Formannskapet
For kommuner som velger formannskapsmodellen, er formannskapet et lovpålagt folkevalgt organ. Det består av minimum fem medlemmer som velges av og blant kommunestyrets medlemmer. Formannskapet velges for fire år og kan ikke kastes gjennom mistillit.
Formannskapet skal behandle forslag til økonomiplan, årsbudsjett og skattevedtak. For øvrig fastsetter kommunestyret selv området for formannskapets virksomhet, og formannskapet kan dermed tildeles avgjørelsesmyndighet i alle saker hvor ikke annet følger av lov.
Formannskapet i Asker har 13 medlemmer.
Formannskapets ansvarsområder er:
- økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning
- kommuneplan, kommunedelplaner og reguleringsplaner
- investeringer, herunder oppfølging av framdrift i vedtatte investeringer
- politisk styring og nærdemokrati
- administrasjon
- arbeidsgiverrollen
- finansforvaltning
- eierstyring av selskaper/foretak
- innovasjon og IT/digitalisering
- plan, byggesak og oppmåling
- utbyggingsavtaler
- ekspropriasjon
- areal, samferdsel og tettstedsutvikling
- klima og miljø
- samfunnssikkerhet og beredskap
- næringsutvikling, herunder skjenke-, salgs- og serveringsbevilling
- samfunnsmedisin
Her finner du formannskapets medlemmer.
Formannskapssekretær:
Julie Benedicte Bøye
E-post: Julie.Benedicte.Boye@asker.kommune.no
Tlf: 909 19 996
Klageutvalg
Klageutvalget er kommunens særskilte klagenemd opprettet med hjemmel i forvaltningsloven § 28 andre ledd. Utvalget behandler og avgjør klagesaker hvor det er blitt fattet enkeltvedtak av den kommunale forvaltningen, og det ikke er mulig å påklage vedtaket direkte til et statlig organ, som f.eks. fylkesmannen/statsforvalteren. Klageutvalget foretar en fullstendig ny prøving av saken, og kan avvise saken, oppheve eller stadfeste det påklagde vedtaket.
Klageutvalget i Asker har 5 medlemmer:
- Klageutvalget behandler og avgjør klagesaker hvor det er truffet enkeltvedtak av kommunalt forvaltningsorgan, hvis ikke:
- særlov fastsetter en annen klageinstans
- departementet er klageinstans etter forvaltningsloven § 28 andre ledd
- statlig organ er klageinstans for vedtak truffet i henhold til myndighet delegert fra et statlig forvaltningsorgan, jf. forvaltningsloven § 28 andre ledd
Kontrollutvalg
Kontrollutvalgets ansvar og myndighet følger av kommuneloven § 23-2 og forskrift om kontrollutvalg og revisjon, kapittel 1. Kontrollutvalget skal utføre de oppgaver som følger av loven, og skal ikke ha andre funksjoner enn dette.
Kontrollutvalget skal føre det løpende tilsyn med den kommunale forvaltningen på vegne av kommunestyret og påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.
Utvalget kan, uten hinder av taushetsplikten, kreve at kommunen legger fram enhver opplysning, redegjørelse eller dokument som utvalget finner nødvendig for å utføre sine oppgaver, og foreta de undersøkelser som utvalget mener er nødvendig.
Kontrollutvalget i Asker har 7 medlemmer:
Utdrag fra reglementet:
Kontrollutvalget skal påse at
- kommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte
- det føres kontroll med at den økonomiske forvaltningen foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak
- det utføres forvaltningsrevisjon av kommunens virksomhet, og av selskaper kommunen har eierinteresser i
- det føres kontroll med forvaltningen av kommunens eierinteresser i selskaper mv. (eierskapskontroll)
- vedtak som kommunestyret treffer ved behandlingen av revisjonsrapporter, blir fulgt opp
Hovedutvalgene
Kommunestyret bestemmer hvor mange utvalg kommunen skal ha, hvilket område utvalget skal jobbe med og hvilken avgjørelsesmyndighet utvalget skal ha. Utvalgenes delegerte vedtaksmyndighet fremgår av Asker kommunes delegeringsreglement, vedtatt av kommunestyret.
Kommunestyret har vedtatt å opprette fem hovedutvalg:
- Utvalg for oppvekst (OV)
- Utvalg for velferd (VF)
- Utvalg for samfunnstjenester (ST)
- Utvalg for medborgerskap (MB)
- Utvalg for plan og byggesak (PB)
Hovedutvalgenes sammensetning og ansvarsområder
Utvalg for oppvekst (OV)
Antall medlemmer: 11
- grunnskoleopplæring
- barnehager
- barnevern
- voksenopplæring
- inkludering/integrering
- helse- og omsorgstilbud til barn og unge med særlige behov
Her finner du utvalgsmedlemmene.
Utvalgssekretær:
Hilde Haugstad
E-post: Hilde.Haugstad@asker.kommune.no
Tlf.: 988 13 406
Utvalg for velferd (VF):
Antall medlemmer: 11
- institusjoner og hjemmetjenester
- kommunehelsetjenester
- psykisk helse og rus
- sosialtjenester og boligtildeling
- arbeid og aktivitet
Her finner du utvalgsmedlemmene.
Utvalgssekretær:
Ellen Gangnæs
E-post: ellen.gangnaes@asker.kommune.no
Tlf.: 416 53 694
Utvalg for samfunnstjenester (SF):
Antall medlemmer: 11
- forvaltning av kommunale veier, parker og friluftsområder
- vann og avløp
- renovasjon
- brann- og ulykkesvern
- jordbruk-, skogbruk-, og viltforvaltning
- eiendomsforvaltning, herunder Enøk-tiltak
Her finner du utvalgsmedlemmene.
Utvalgssekretær:
Ellen Gangnæs
E-post: ellen.gangnæs@asker.kommune.no
Tlf. 416 53 694
Utvalg for medborgerskap (MB):
Antall medlemmer: 9
- idrett og friluftsliv
- kultur og kulturminner
- kirken og andre trossamfunn
- folkehelse
- innbyggertorg
- frivillighet
Her finner du utvalgsmedlemmene.
Utvalgssekretær:
Hilde Haugstad
E-post: Hilde.Haugstad@asker.kommune.no
Tlf.: 988 13 406
Utvalg for plan- og byggesak (PB):
Antall medlemmer: 9
- Myndighetsutøvelse/vedtak etter plan- og bygningsloven
Her finner du utvalgsmedlemmene.
Utvalgssekretær:
Jorunn Tryti
E-post: Jorunn.tryti@asker.kommune.no
Tlf.: 908 38 574
Lovpålagte medvirkningsråd
Kommunen er lovpålagt å ha eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse og ungdomsråd.
Rådene har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder deres målgruppe. Slike saker skal rådene behandle før kommunestyret eller andre folkevalgte organer treffer vedtak i saken.
Eldrerådet
Eldrerådet er opprettet av kommunestyret i medhold av kommuneloven § 5-12 med tilhørende forskrift. Eldrerådet har 9 medlemmer.
Møtesekretær:
Julie Benedicte Bøye
E-post: Julie.Benedicte.Boye@asker.kommune.no
Tlf.: 909 19 996
Råd for personer med funksjonsnedsettelse
Råd for personer med funksjonsnedsettelse er opprettet av kommunestyret i medhold av kommuneloven § 5-12 med tilhørende forskrift. Rådet har 9 medlemmer.
Møtesekretær:
Ellen Gangnæs
E-post: ellen.gangnæs@asker.kommune.no
Tlf.: 416 53 694
Ungdomsråd
Ungdomsrådet er opprettet av kommunestyret i medhold av kommuneloven § 5-12 med tilhørende forskrift. Ungdomsrådet har 11 medlemmer.
Møtesekretær:
Hilde Haugstad
E-post: Hilde.Haugstad@asker.kommune.no
Tlf.: 988 13 406
5. Praktisk informasjon for folkevalgte
Politiske møter, saker og dokumenter
Gå inn på kommunens hjemmesider: https://www.asker.kommune.no/ og skroll ned til du finner knappen markert i gult på bildet nedenfor, «politiske møter, saker og dokumenter».
Deretter kan du velge blant flere fremgangsmåter for å finne aktuelle sakspapirer og andre dokumenter tilknyttet politiske møter. I bildene under viser vi ett eksempel på fremgangsmåte for å laste ned saksdokumenter til et kommunestyremøte.
Deretter velger du politisk møte i rett organ ved å klikke på datoen i kalenderen. For eksempel kommunestyrets møte den 10. november som er markert gult på bildet nedenfor.
Her kan du velge blant de tilgjengelige dokumentene knyttet til det politiske møtet. Se bildet nedenfor.
Offentlighet og innsyn
På kommunens hjemmesider (https://www.asker.kommune.no/) kan du søke i nyere og gamle postlister, samt søke blant politiske saker fra de tre tidligere kommunene. Se bildene nedenfor.
Saksdokumenter til møter i folkevalgte organer publiseres 10 arbeidsdager før møtet avholdes.
Frister for innmelding av spørsmål og liknende fremgår i reglementene.
Møteplikt og forfall
Som folkevalgt har du møteplikt i de folkevalgte organene du er valgt inn i, med mindre du har gyldig forfallsgrunn eller er inhabil i en sak. Dette følger av kommuneloven § 8-1. Folkevalgte (både faste medlemmer og varamedlemmer) anmodes om å holde møtedagene ledige, og i utgangspunktet ikke legge ferier eller andre arrangementer til de aktuelle møtedagene. Arbeidstakere har krav på fri fra arbeidet for å skjøtte møteplikten.
Hvis du ikke kan stille på møtet, skal melde gyldig forfall til politisk sekretariat så snart du vet om dette, på mailadressen politisk.sekretariat@asker.kommune.no. Sett gruppeleder og møteleder i kopifeltet, og oppgi alltid gyldig forfallsgrunn i mail. Politisk sekretariat vil innkalle varamedlem etter vedtatt varaliste, og bekrefte hvem som er innkalt i en mail med kopi til gruppeleder, møteleder, den som har meldt forfall og vara som er innkalt.
Gyldig forfall
Gyldig forfall foreligger hvis sykdom eller andre hindringer gjør det til en vesentlig ulempe å møte. Eksempler på gyldig forfall er sykdom, uoppsettelig arbeid som forretningsreiser, og store familiebegivenheter som bryllup, jubileer og begravelser.
Ferie anses ikke som gyldig forfall.
Habilitet
Fremgangsmåte og behandling av habilitetsaker og -spørsmål følger forvaltningsloven, kommuneloven samt vedtatt reglement for folkevalgte organers virksomhet.
Dersom du som folkevalgt er inhabil, eller er usikker på om du er inhabil i en sak som skal opp til behandling, skal du så snart som mulig kontakte politisk sekretariat for å få en juridisk vurdering. I oppstart av alle politiske møter skal møteleder spørre om møtedeltagere er habile til å behandle alle saker på sakslisten. Dersom noen er usikre på egen habilitet, skal organet beslutte om vedkommende er habil og kan behandle saken, eller er inhabil og skal fratre. Behandlingen av spørsmål om inhabilitet skal protokollføres.
Dersom det vurderes at møtedeltager er inhabil, skal vara innkalles og ta sete ved behandlingen av denne saken.
Godtgjøring og dekning av utgifter
Folkevalgte har krav på godtgjøring for sin arbeidsinnsats. De har også krav på erstatning for tapt arbeidsinntekt, og kompensasjon for utgifter i forbindelse med vervet.
Fast og variabel arbeidsgodtgjøring
Arbeidsgodtgjøring består av to deler – fast og variabel godtgjøring.
Fast godtgjøring er en fast sum som utbetales hver måned, mens variabel godtgjøring er basert på møtedeltakelse. Den beregnes etterskuddsvis to ganger i året, og utbetales i juni og desember.
Størrelsen på godtgjøringen er basert på beregningsgrunnlaget (B), som følger den godtgjøringen Stortinget vedtar at statsrådene skal ha.
Erstatning for tapt arbeidsfortjeneste
Folkevalgte har krav på erstatning for tap av inntekt som følge av vervet. Tapet må dokumenteres i søknaden. Det er vedtatte maksimalsatser for erstatningen kommunens reglement. Dokumentert tap erstattes med inntil 0,7% av (B) per dag. Udokumentert tap erstattes med inntil 0,25% av (B) per dag.
Folkevalgte med fast godtgjøring på 50 % eller mer av (B) anses som frikjøpte. Disse får ikke dekket tapt arbeidsfortjeneste, og de får heller ikke variabel godtgjøring.
Dekning av reiseutgifter
Folkevalgte har krav på å få dekket reiseutgifter de har hatt i forbindelse med vervet, basert på reglene i Statens reiseregulativ. Man må levere reiseregning i Expense som dokumenterer utgiftene. Grensen for reisegodtgjøring er 10 kilometer hver vei.
Dekning av andre utgifter
Folkevalgte med fast godtgjøring får i tillegg en fast godtgjøring på 1 % av (B) hvert år som skal dekke utgifter man har, knyttet til bredbånd, telefon, avis, hjemmekontor, PC-rekvisita, kopiering o.l.
Faktiske utgifter til det samme blir derfor ikke dekket.
Dokumenterte utgifter til erstatter, vikar og barnepass dekkes etter søknad.
Politisk møtekalender
Møtekalenderen (Gul kalender) gir oversikt over alle møter i folkevalgte organer i løpet av kalenderåret. Kalenderen vedtas av kommunestyret i oktober/november for neste års møter.
Offentlig tjenestepensjon for folkevalgte i Asker kommune
Her finner du informasjon om offentlig tjenestepensjon for folkevalgte i Asker kommune
Politisk sekretariat
Politisk sekretariat skal tilrettelegge for arbeidet i alle folkevalgte organer og for den politiske ledelsen i kommunen. Dette innebærer sekretær- og servicefunksjoner for ordfører, kommunestyret, formannskapet og øvrige politiske råd og utvalg.
Politisk sekretariat har ansvaret for forvaltningen av ulike reglementer knyttet til folkevalgte organer og folkevalgtes arbeidsvilkår, og bistår med generell juridisk rådgivning knyttet til politiske organer og prosesser. Sekretariatet er organisatorisk underlagt direktør for økonomi og organisasjon, og seksjonsleder for strategi og utredning.
Oppgaver i politisk sekretariat:
- Møtesekretærfunksjoner for kommunestyre, formannskap, utvalg og råd
- Utarbeide politisk møtekalender
- Publisere møtedokumenter og protokoller til møter i folkevalgte organer
- Bistå med råd og veiledning om fritak og permisjonssøknader for folkevalgte verv
- Gi råd, veiledning, opplæring og bistå i saker knyttet til prosedyrer og saksgang i folkevalgte organer
- Sørge for at folkevalgte har gode arbeidsbetingelser og får den godtgjøringen de har krav på
- Utbetale partistøtte
- Service- og forværelsesfunksjon for ordfører
- Tilrettelegge for representasjon, mottakelser og arrangementer
- Tilrettelegge for meddommervalg
- Forvalte av ulike reglementer knyttet til folkevalgte organer og folkevalgtes arbeidsvilkår
- Tilrettelegge for gjennomføring av Stortings- og sametingsvalg og kommunestyre- og fylkestingsvalg
- Vigsler
Kontaktinformasjon
Politisk sekretariat:
Politisk.sekretariat@asker.kommune.no
Tlf.: 66 90 92 22
Leder:
Hege Damm Schwarz
Mob: 469 30 723
Styrevervregisteret
KS Styrevervregister er et elektronisk register der folkevalgte, ansatte og styremedlemmer kan registrere informasjon om sine verv, økonomiske interesser og alle andre forhold som kan føre til at det stilles spørsmål om habilitet.
Mer informasjon og registrering her:
Møterom og partikontorer
Underetasjen i rådhuset stilles til rådighet for kommunestyregruppenes arbeids- og møtevirksomhet. Arealene består av landskap, møterom, kontorer, teknisk rom med kopimaskin, kjøkken og toaletter. Etasjen har egen inngang. Hver kommunestyregruppe får disponere eget kontor og tilgang på kontorarbeidsplasser i landskapet. Det ble valgt inn 11 kommunestyregrupper i kommunestyret 2023-2027.
Møterommene Asker, Skaugum, Holmen-Vollen og Tofte i 1. etasje kan reserveres i Outlook eller hos internservice.
Til de fastsatte gruppemøtene i politisk møtekalender trenger ikke partiene booke rom, da Politisk sekretariat fordeler rommene til kommunestyregruppene etter størrelse.
Kontor og møterom i politikerfløyen tildeles etter antall representanter i kommunestyregruppene.
Kontaktinformasjon, internservice:
Anne Hofsrud
E-post: anne.hofsrud@asker.kommune.no
Tlf. internservice: 66 90 90 01
Møterom Skaugum
Navn i outlook: Møterom Råd Skaugum
E-post: Moterom.Rad.Skaugum@asker.kommune.no
Møterom Asker
Navn i outlook: Møterom Råd Asker
E-post: Moterom.Rad.Asker@asker.kommune.no
Møterom Holmen-Vollen
Navn i outlook: Møterom Råd Holmen-Vollen
E-post: Moterom.Rad.Holmen-Vollen@asker.kommune.no
Møterom Tofte
Navn i outlook: Møterom Råd Tofte
E-post: Moterom.Rad.Tofte@asker.kommune.no
Møtemat
Det serveres mat i spisesalen én time før møtestart. Dette gjelder kommunestyremøtene, formannskapsmøtene, utvalgsmøtene og rådsmøtene. Spesielle dietthensyn blir ivaretatt etter avtale. Vi oppfordrer til at møtematen spises i spisesalen.
Spising under selve møtet forstyrrer publikums opplevelse av møter som streames (lyd og bilde).
Folkevalgte er velkommen til å bruke kantinen i 8. etasje, som har åpent hverdager fra kl. 11:00 til 13:00.
Parkering
Kommunestyrerepresentantene kan få parkeringstillatelse til parkeringsplassen utenfor rådhuset i forbindelse med møter på dagtid.
Søknad med telefonnummer og registreringsnummer på bil sendes til internservice: Aldona.Ewa.Pietrzyk@asker.kommune.no
Det er ingen garanti for at det er ledige plasser. Fra kl. 15:00 er det mulig parkere på Asker kommunes ansattparkeringsplasser ved Venskaben.
Dersom det ikke er ledige plasser på Venskaben eller ved rådhuset i forbindelse med obligatoriske møter, vil man få dekket dokumenterte parkeringsutgifter. Disse må legges inn i Expense.
Det er tilrettelagt for sykkelparkering på utsiden av Rådhuset, og adgangskortet gir tilgang til sykkelparkeringen.
Adgangskort til Asker rådhus
Kommunestyrerepresentanter, samt faste medlemmer av utvalg, får utdelt id-/adgangskort til Asker rådhus. Kortet fungerer som adgangskort og nøkkel til politikeretasjen og møterommene i 1. etasje. Hver representant få tildelt en pinkode som skal brukes utenom rådhusets åpningstid. Kortet aktiverer og deaktiverer alarm
PC-utstyr
Faste representanter i kommunestyret, pluss et antall vara, får utdelt PC. Det opprettes e-poster til faste- og vararepresentanter til kommunestyret; Fornavn.etternavn@politiker.asker.no.
Det gis support i hvert kommunestyremøte – og ellers ved henvendelse til brukerstøtte.
Brukerstøtte
Tlf.: 66 76 88 88
6. Kommuneorganisasjonen
6.1 Administrativ ledelse
Kommunedirektøren
Kommunedirektøren er den øverste sjefen for administrasjonen i en kommune. Vedkommende er ansatt som tjenesteperson i kommunen, til forskjell fra ordføreren som er valgt av kommunestyret som den fremste politiske lederen. Kommunedirektøren skal påse at de sakene som legges fram for kommunestyret, formannskapet og andre politiske organer i en kommune, er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Kommunedirektøren skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.
Her finner du oversikt over administrativ organisering på kommunens hjemmeside.
Fullmakts- og ledernivåer
Asker kommune er administrativt organisert med to fullmaktsnivåer og fire ledernivåer. Delegeringsreglementet beskriver ansvar og myndighet på fullmaktsnivåene i organisasjonen.
Fullmaktsnivå 1 har to ledernivåer:
1. Kommunedirektøren
2. Direktører og kommunalsjefer
Kommunedirektøren og direktørene utgjør kommunens øverste administrative ledelse og har et totalansvar for hele organisasjonen. Direktørene har kommunedirektørens fullmakter innen sine tjenesteområder. Kommunalsjefer inngår i direktørens ledergruppe og har ansvar og myndighet innenfor eget fagområde.
Fullmaktsnivå 2 har to ledernivåer:
3. Virksomhetsledere
4. Avdelingsledere
Virksomhetsledere har økonomi-, personal- og fagansvar innenfor egen enhet. Innenfor tjenesteområde Administrasjon og ledelse brukes stillingsbetegnelsen seksjonsleder. Seksjonsleder har på vegne av rådmannen et tverrgående ansvar innenfor eget fagområde, og skal blant annet ivareta internkontroll, råd og veiledning. Virksomhetsledere skal som hovedregel delegere økonomi-, personal- og fagansvar videre til avdelingsledere. Den enkelte avdelingsleders ansvar og myndighet fremgår av lederavtale inngått med egen virksomhetsleder.
Oppdatert informasjon om organisasjonen, kontaktinformasjon til direktørene og tjenesteområdene finner du på Asker kommunes hjemmeside her.
Organisasjon, styring og utvikling
Tjenesteområde Administrasjon og ledelse omfatter toppledelsen i kommunen, samt de administrative stabs- og støttetjenestene som inngår i sentraladministrasjonen.
Tjenesteområdet har ansvar for å tilrettelegge for god politisk og administrativ styring, samt ivareta en rekke fellesfunksjoner på vegne av hele organisasjonen.
Organisasjonskart finner du her
6.2 Tjenesteområdene
Beskrivelse av tjenesteområdene er hentet fra Handlingsprogrammet. Her finner du utdypende informasjon om status og utfordringer, mål og prioriteringer.
Tjenesteområde Oppvekst
Tjenesteområde Oppvekst består av tre kommunalsjefområder. Disse er barnehage, grunnskole og barn, familie og inkludering. Kommunalsjefområde barn, familie og inkludering omfatter blant annet barnevern, avlastningstjenester, pedagogisk psykologisk tjeneste, helsetjenester, voksenopplæring og tjenester for flyktninger.
Tjenesteområde Oppvekst har omkring 2470 årsverk fordelt på 54 virksomheter. Kommunen har 36 kommunale barnehager organisert i åtte virksomheter, 75 private barnehager og 40 kommunale grunnskoler. Det er ca. 22 000 barn i alderen 0–18 år i Asker kommune.
Organisasjonskart finner du her.
Tjenesteområde Velferd
Tjenesteområde Velferd omfatter kommunale helse-, sosial- og omsorgstjenester, herunder habiliterings- og rehabiliteringstjenester, allmennlegetjenester, hjemmebaserte tjenester, psykisk helse- og rustjenester, tjenester til personer med funksjonsnedsettelser, heldøgnsomsorg og NAV.
Tjenesteområdet yter tjenester til innbyggere over 18 år. Tjenesteområde Velferd har omkring 1960 årsverk fordelt på ni virksomheter.
Organisasjonskart finner du her.
Tjenesteområde Samfunnstjenester
Tjenesteområde Samfunnstjenester omfatter utvikling, forvaltning og drift av kommunale bygg og eiendommer, offentlig infrastruktur som vei, vannforsyning og avløpshåndtering, håndtering av overvann, flomveier og dammer, samt brann- og redningstjenesten. Videre har tjenesteområdet ansvar for klima og miljø, samferdsel, kyst- og fjordressurser, natur- og kulturlandskap, viltforvaltning, landbruk, parker og friluftsområder, samt forvaltning og drift av renovasjon. Transporttjenester for mennesker med funksjonsnedsettelse, renholdstjenester og praktisk bistand ligger også til tjenesteområdet.
Tjenesteområde Samfunnstjenester jobber med en del av de samme temaene som tjenesteområde Samfunnsutvikling. De to tjenesteområdene jobber imidlertid på ulike nivåer og ulike måter med temaene.
Kommunen har organisert en rekke tekniske tjenester gjennom interkommunale samarbeid. De viktigste er Vestfjorden avløpsselskap (VEAS), Asker og Bærum vannverk IKS, Glitrevannverket IKS og Asker og Bærum brann og redning IKS. Tjenesteområdet har et viktig grensesnitt mot kommunens eiendomsutviklingsselskap.
Tjenesteområde Samfunnstjenester har omkring 420 årsverk fordelt på seks virksomheter.
Organisasjonskart finner du her.
Tjenesteområde Samfunnsutvikling
Tjenesteområde Samfunnsutvikling har det overordnede ansvaret for bærekraftig samfunns- og tettstedsutvikling. Dette utøves gjennom arbeidet med planstrategien og kommuneplanen, som danner grunnlag for prioriteringene i de årlige økonomiplanene og handlingsprogrammene.
Tjenesteområdet har også et særlig ansvar for å implementere bærekraftsmålene i samfunnsplanleggingen. Tjenesteområdets arbeidsområde omfatter kommunens areal- og transportplanlegging, langsiktig arealbruk, steds- og sentrumsutvikling, plan- og reguleringssaker og byggesaksbehandling. I tillegg inkluderer tjenesteområdet beredskap, næringsutvikling og samfunnsmedisin, inkludert kommuneoverlegefunksjonen. Tjenesteområdet leverer også karttjenester og geografiske analyser for hele kommunen. Tjenesteområde Samfunnsutvikling jobber med flere av de samme temaene som tjenesteområde Samfunnstjenester. De to tjenesteområdene jobber imidlertid på ulike nivåer og ulike måter med temaene.
Tjenesteområdet har rundt 125 årsverk fordelt på tre virksomheter.
Organisasjonskart finner du her.
Tjenesteområde Medborgerskap
Tjenesteområde Medborgerskap omfatter en rekke ulike tjenester innen innbyggertorg, bibliotek, kulturskole, idrett, friluft og kulturliv. Tjenestene skal bidra til at innbyggerne kan lære hele livet, være aktive, selvstendige og oppleve mestring og livskvalitet i hverdagen, slik at de kan delta i og ta medansvar for samfunn og fellesskap.
Tjenesteområdet har et særlig ansvar for å tilrettelegge for folkehelse, frivillighet, medborgerskap og samskaping på tvers i organisasjonen. Tjenesteområdet har også
et særskilt ansvar for å legge til rette for samarbeid med andre aktører i samfunnet. Helt sentralt står utvikling av arenaer og infrastruktur for kultur, fysisk aktivitet, idrett, friluftsliv og frivillighet, samt utprøving av nærdemokratiske ordninger og videreutvikling av andre former for innbyggermedvirkning.
Tjenesteområde Medborgerskap har omkring 240 årsverk fordelt på fem virksomheter.
Organisasjonskart finner du her.
7. Helhetlig virksomhetsstyring
God ledelse og gode plan- og styringsprosesser er en forutsetning for at Asker kommune kan ivareta sin rolle som tjenesteyter, samfunnsutvikler og demokratisk arena. God virksomhetsstyring skal ivareta de folkevalgtes ansvar for strategisk styring og prioritering, og kommunedirektørens ansvar for å iverksette politiske vedtak.
Gjennom helhetlig virksomhetsstyring skal kommunen både sikre effektiv drift og gode tjenester til innbyggerne, samtidig som vi ivaretar nødvendig utviklingsarbeid og innovasjon i tråd med samfunnets og innbyggernes behov.
Virksomhetsstyring favner all aktivitet knyttet til ledelse, planlegging og styring av drifts og utviklingsoppgaver, og skal sikre:
- etterlevelse av lover og forskrifter
- iverksettelse av politiske og administrative vedtak, prioriteringer og mål
- best mulige resultater og kvalitet i tjenestene
- lik og samordnet styring mellom og innen tjenesteområdene
- effektiv ressursutnyttelse
FNs bærekraftsmål utgjør det overordnede rammeverket for utviklingen av Asker kommune. Bærekraftsmålene skal hjelpe oss til å løfte blikket, styre i riktig retning og utvikle gode løsninger lokalt som også bidrar globalt. Dersom kommunen skal lykkes med å omsette de globale målene i lokal handling og praksis, må bærekraftsmålene integreres i all ledelse, planlegging og styring.
Dokumentet «Virksomhetsstyring i Asker kommune» beskriver overordnede prinsipper for ledelse, planlegging og styring i Asker kommune. Her beskrives blant annet årshjul og plansystemet med handlingsprogram og ulike kommunale planer.
8. Kommuneøkonomi
Grunnleggende krav til økonomiforvaltningen
Kommunelovens grunnleggende krav til norske kommuner følger av lovens § 14-1:
8.1 Finansielle måltall/handlingsregler
Av kommunelovens § 14-2 følger at kommunestyret skal utarbeide finansielle måltall for kommunens økonomi, regler for økonomiforvaltningen (økonomireglement) samt regler for finans- og gjeldsforvaltningen (finansreglement)
For å ivareta kommunelovens krav og sikre en bærekraftig økonomi og et godt tjenestetilbud i et langsiktig perspektiv er det vedtatt handlingsregler for økonomistyring i Asker kommune. Handlingsreglene benyttes som en del av beslutningsgrunnlaget i budsjett- og økonomiplanprosessen. Forholdet mellom investeringer, drift, fondsreserver og gjeldsutvikling vil være et resultat av kommunenes prioriteringer.
Nytt økonomireglement ble vedtatt av kommunestyret 03.03.2020. https://www.asker.kommune.no/globalassets/politikk/vedtatt-okonomireglement.pdf
Nytt finansreglement ble vedtatt av kommunestyret 06.05.2020. https://www.asker.kommune.no/globalassets/politikk/vedtatt-finansreglement.pdf
Både økonomireglementet og finansreglementer skal ivareta kommunelovens grunnleggende krav til økonomiforvaltningen, og bidra til at kommunen forvalter økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid. Finansreglementet innehar i tillegg krav om at Asker kommune skal forvalte finansielle midler og gjeld på en måte som ikke innebærer vesentlig finansiell risiko, blant annet slik at betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall.
Handlingsprogram, økonomiplan og årsbudsjett
Handlingsprogrammet skal ta stilling til langsiktige utfordringer, mål og strategier for kommunesamfunnet som helhet og kommunen som organisasjon. Handlingsprogrammet gir grunnlaget for kommunens prioriteringer av ressurser, planleggings- og samarbeidsoppgaver, og konkretiserer tiltak innenfor kommunens økonomiske rammer.
Handlingsprogrammet har et 4-årig perspektiv. Det rulleres årlig, og vedtas av kommunestyret før årsskiftet.
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal innarbeides i handlingsprogrammet og skal vise kommunestyrets prioriteringer og bevilgninger og de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på. De skal også vise utviklingen i kommunens økonomi og utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser. Vedtaket om årsbudsjett skal angi hvor mye lån som skal tas opp i budsjettåret.
Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige. Økonomiplanen skal deles inn i en driftsdel og en investeringsdel. Årsbudsjettet skal deles inn i et driftsbudsjett og et investeringsbudsjett og stilles opp på samme måte som økonomiplanen. Årsbudsjettet er bindende for kommunestyret, men skal endres når det er nødvendig for å oppfylle lovens krav om realisme og balanse.
Kommunedirektøren rapporterer til kommunestyret om utviklingen av inntekter og utgifter tre ganger i året (1. + 2. tertialrapport + årsrapport).