Ofte stilte spørsmål om renovasjon

Trenger du nye avfallsbeholdere eller flere plastsekker? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om renovasjon, avfall og gjenvinning.

Avfallsbeholdere

Avfallsbeholderen min er ødelagt. Hva gjør jeg?

Vi utfører reparasjoner og setter ut nye beholdere (uten ekstra kostnad). Gi beskjed til oss om hvilken beholder det gjelder (avfallstype), og spesifiser gjerne om det er et lokk du mangler, et hjul eller om hele skroget på beholderen har fått en flenge.

Det kan ta inntil 15 virkedager før ny beholder er utlevert eller reparasjon er utført.

Gi beskjed til oss via appen "Min Renovasjon" eller ta kontakt med kommunens .

Kan jeg endre størrelsen på beholderne eller få flere?

Ja, det kan du. Større eller flere beholdere til kildesortert avfall koster ingenting ekstra. Ønsker du derimot større eller flere beholdere til restavfall, vil det føre til en økning av renovasjonsgebyret ditt. Oversikt og detaljer over priser og hvordan renovasjonsgebyret regnes ut, finner du på siden Avtaler og priser renovasjon.

Vi har også en oversikt over hvilke beholdere og størrelser vi tilbyr. Ta gjerne en titt der før du kontakter oss.

Gi beskjed til oss om hva du vil endre via appen "Min Renovasjon" eller ta kontakt med kommunens .

Beholderne er ikke tømt. Hvordan melder jeg i fra?

Gi beskjed til oss via send melding-funksjonen i appen "Min Renovasjon" eller ta kontakt med kommunens Innbyggerservice på eller per telefon 66 70 00 00.

Sekker og poser

Hvordan får jeg tak i flere plastsekker?

Plastsekker blir utlevert av renovatøren vår. Knyt en plastsekk eller en handlepose på håndtaket til papirbeholderen din. Da synliggjør du for renovatøren at du trenger en rull, og får utlevert dette neste gang de er hos deg.

Om du har knytt på pose, men likevel ikke fått utlevert en rull, gi beskjed til oss via appen "Min Renovasjon" eller ta kontakt med kommunens .

Plastsekker kan også hentes hos Innbyggerservice.

Plastsekken er ikke hentet.

Mulige årsaker

Den vanligste årsaken til at plastsekker ikke blir tatt med er hvis det er feilsortert avfall inni den. Husk at isopor kastes i restavfallet. Her kan du lese mer om hva vi ønsker og ikke ønsker i plastsekken.

Meld ifra

Om det har gått flere dager siden oppsatt tømmedag og plastsekken fortsatt ikke er hentet, gi beskjed til oss via appen "Min Renovasjon" eller ta kontakt med kommunens .

Hvordan får jeg tak i matavfallsposer?

Renovatøren vår kan levere en rull til deg. Ved å knyte en matavfallspose på håndtaket på matavfallsbeholderen din, synliggjør du for renovatøren at du trenger en rull. Rullen får du neste gang vi henter avfallet ditt.

Du kan også hente en ny rull selv i en av dagligvarebutikkene som har dette (per nå kun i gamle Asker), eller hos Innbyggerservice som holder til flere steder i kommunen. 

Om du deler avfallsløsning med mange andre, kan styret eller vaktmester i boligselskapet eller velet bestille en større mengde med ruller som de leverer ut.

Størrelsen på matavfallsposene har blitt mindre.

Matavfallsposene er tilpasset størrelsen på de grønne matavfallskurvene som Asker kommune deler ut gratis. Posene kan derfor oppleves som for små når de brukes i andre kildesorteringsløsninger. Vi er klar over dette, og har derfor planlagt å bestille større poser ved neste anledning.

En midlertidig løsning kan være å putte en grønn matavfallskurv fra Asker oppi den større kildesorteringsløsningen. Kanskje du får plass til å lagre rullen med matavfallsposer mellom der også?

Askers matavfallskurv kan du bestille hjem via appen Min Renovasjon.

Gebyr og fakturering

Svar på spørsmål om kommunale gebyrer og fakturering har vi samlet på en egen side. Der finner du svar på spørsmål om renovasjonsgebyret, men også om gebyrene for vann, avløp og feiing.

Se Ofte stilte spørsmål om kommunale gebyrer.