Asle (60) ga bort hele Frivillighetsprisen

Asle Lien vant Frivillighetsprisen for 2021 – og ga bort hele summen på 10 000 kronene til Hurum Sjakklubb.

Asle Lien vant Asker kommunes Frivillighetspris for 2021.
Asle Lien vant Asker kommunes Frivillighetspris for 2021. Det var et sjakktrekk – for alle prispengene ga han videre til frivillig arbeid. Foto: Tore Shetelig

Asle Lien var aldri inne på tanken om å beholde prispengene selv. Alt går uavkortet til Hurum Sjakklubb, der Asle er leder. Han startet sjakklubben i 2016. Til den første turneringen kom over 40 deltakere.

– Vi hadde ikke nok brett, så folk måtte stå i kø for å spille, smiler han.

Overskuddsmenneske

Overskuddsmennesket fra Kongsdelene er også med i Sætre IF Graabein, der han er leder av jubileumskomitéen. Sætre IF Graabein har 150-årsjubileum i år, og er en av Norges aller eldste idrettsforeninger. Asle er også med på å planlegge en friidrettsbane på stedet.

– 21. mai arrangerer vi et stort mosjons- og trimløp. Da skal alle barna få medaljer.

Den energiske karen har også krefter til overs for venneforeningen til Sætre gård. Der satte Asle for seks år siden i gang med bokbad. Det vil si intervjuer med kjendisforfattere.

– Det var ekstra stas da hovedbiblioteket i Asker i fjor høst engasjerte meg som fast bokbader. Der er jeg i full sving nå.

Gir en god følelse

– Hva gir det deg å være frivillig?

– Jeg ser på det som en egenopplevelse – på vegne av andre. Å skape resultater gir meg en god følelse.

– Hva er drivkraften for deg?

– Å oppleve at min innsats engasjerer andre mennesker. Jeg setter også pris på gode og konstruktive tilbakemeldinger. Det er en voldsom inspirasjon for meg, sier Asle Lien.

Etter 30 år som bankmann i Oslo, flyttet han i 2010 tilbake til Sætre – hvor han vokste opp. Et nytt og bedre liv, som superfrivillig, kunne begynne.

TEKST: Tore Shetelig